Tunnel Finland-Estonia, bron Finest Bay Area

Chinees consortium gaat Finse spoortunnel bouwen

Het Finse bedrijf FinEst Bay Area Development heeft een intentieverklaring getekend met drie Chinese (spoor)bedrijven en een investeerder voor de bouw van een 100 kilometer lange onderzeese spoortunnel tussen Finland en Estland. Het complex moet in 2026 in gebruik genomen worden.

De tunnel gaat onder de Golf van Finland door en moet de hoofdsteden van beide landen, Helsinki en Tallinn, met elkaar verbinden. De Talsinki-tunnel zoals hij wordt genoemd, wordt met een lengte van 100 kilometer de langste onderzeese tunnel ter wereld. Ter vergelijking: de Eurotunnel tussen Engeland en Frankrijk is 50,5 kilometer lang. De reistijd tussen de twee steden wordt met de tunnel verkort van minimaal twee uur tot dertig minuten. Door de geplande tunnel moeten hogesnelheidstreinen gaan rijden. Daarnaast wil FinEst Bay Area Developments ook een pendeldienst aanbieden voor het vervoer van auto’s, vergelijkbaar met de Eurotunnel-shuttletreinen.

Momenteel kan er alleen gereisd worden tussen de twee landen per veerboot of vliegtuig. De eerste is daarbij het meest in trek. Vorig jaar vervoerden de veerboten 9 miljoen passagiers tussen Tallinn en Helsinki, terwijl de vliegtuigen slechts 0,3 miljoen passagiers vervoerden. De Talsinki-tunnel zal het passagiersverkeer tussen de steden naar verwachting tot 23 miljoen mensen per jaar doen toenemen. De Talsinki-tunnel verbindt Finland via het spoor met de rest van de Baltische staten en andersom met Polen en Duitsland. Het traject krijgt een spoorwijdte van 1.435 millimeter en zal open zijn tegen 2026.

Angry Birds

FinEst Bay Area Developments sloot een overeenkomst met de China Railway International Group, China Railway Engineering Company, China Communications Construction Company en financier Touchstone Capital Partners. “Deze bedrijven zijn de grootste ter wereld op hun eigen vakgebied”, aldus mede-oprichter Peter Vesterbacka. Vesterbacka is een bekende ondernemer in Finland, hij vergaarde zijn kapitaal onder meer bij het bedrijf dat computerspel Angry Birds ontwikkelde.

Het Chinese Touchstone Capital Partners investeert 15 miljard euro in de bouw van de tunnel, vier stations en de aankoop van rollend materieel voor de toekomstige route. In ruil voor de investeringen ontvangt Touchstone Capital Partners een minderheidsbelang in de tunnel. 10 van 15 miljard euro word toegewezen als een lening. De drie Chinese bedrijven zijn verantwoordelijk voor de bouw en uiteindelijke exploitatie van de tunnel.

Zestien jaar eerder open

Het idee van een onderzeese spoorverbinding tussen Tallinn en Helsinki is niet helemaal nieuw; Finse geologen onderzochten de mogelijkheden van een tunnel al in 1993, maar het concept kwam in de afgelopen twee decennia niet verder dan de conceptfase. In 2014 volgde een haalbaarheidsstudie in opdracht van de twee steden. de resultaten van een tweede haalbaarheidsonderzoek werden begin vorig jaar gepubliceerd. Hierin werd 2040 genoemd als haalbare datum voor de opening van een tunnel. Peter Vesterbacka mikte aanvankelijk op 2024. De opening staat nu twee jaar later gepland.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.