De draaideuren in Delft staan sinds 2015 open, bron: ProRail

Delftse drukgolfdeuren blijven draaien

Doorgaande treinen kunnen vooralsnog niet harder dan met 80 kilometer per uur door de spoortunnels bij station Delft. De drukgolven die passerende treinen veroorzaken, zorgen nog steeds voor problemen met de deuren in het station. 

De luchtkleppen die begin juni in de gevel van station Delft werden aangebracht, blijken in het geval van de deuren in de stationshal te werken. De deuren die toegang geven tot de fietsenstalling blijken nog steeds gevoelig te zijn voor rukwinden vanuit de tunnels onder het station. In sommige gevallen klappen deze deuren plotseling dicht wanneer er een trein voorbij komt.

Drukgolven van passerende treinen veroorzaken al sinds de opening van het station in 2015 zoveel wind dat de draaideuren vanzelf ronddraaien. Om te voorkomen dat mensen zich aan de deuren bezeerden, zijn de deuren destijds verwijderd en mochten treinen niet harder dan 80 kilometer per uur rijden in de tunnel. Daardoor kon de drukgolf naar buiten zonder hinder te veroorzaken. Sinds die tijd werkt ProRail aan een oplossing voor het probleem.

Tests

Vooralsnog is ervoor gekozen om over de lengte van de gevel kleppen te plaatsen die met de luchtstroom meebewegen. Die kleppen werken als een ventiel dat lucht in en uit het station laat als treinen hard langsrijden. Technici van ProRail voerden in juni en juli tests uit. Zo stonden de afgelopen weken de nieuwe kleppen open, om te kijken of de draaideuren dan goed functioneerden. Dat bleek het geval te zijn.

Afgelopen week werd getest of de deuren ook goed blijven draaien als de kleppen gesloten zijn. In de stationshal ging dat goed, maar in de fietsenstalling bleek dat niet zo te zijn. Tot ook daarvoor een oplossing is gevonden, blijven de kleppen in een vaste positie open en mogen de doorgaande treinen niet harder dan 80 kilometer per uur rijden bij station Delft.

Lees ook:Luchtkleppen’ moeten einde maken aan drukgolven in station Delft

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “Delftse drukgolfdeuren blijven draaien”

Chris Westerduin|22.07.19|16:19

Misschien moet men de schotten naar de tweede tunnelbuis eens weghalen die nu tussen de sporen hangen…

Jan Glas|23.07.19|07:52

Schuifdeuren misschien een ideetje?

Arco Sierts|24.07.19|00:54

En dat noemt zich ingenieurs?!? Je diploma inleveren en wel NU! Wat een achterlijk-incompetent gepruts. Na de lachwekkende flater met de Drontermeertunnel (die koste wat kost de doofpot in moest en nog steeds niet is opgelost), de nog veel lachwekkender bodemkwestie Zwolle-Kampen gewoon weer lekker doorprutsen. Maar goed, dat kan dus allemaal tegenwoordig. De basale technische incompetentie spat er weer vanaf. Teveel alfa-bestuurders & managers en nul ingenieurs die serieus van wanten weten.

Arco Sierts|24.07.19|01:03

Maar goed, nu ProRail onder de topambtenaren en de politieke-carriere-mantelpakjes komt te hangen gaat het vast goed. Kijk maar naar de HSL-Zuid, de tram naar de Uithof en de Hoekse Lijn. Technische incompetentie los je op met… …blabla. Vooral niet met technische competenties. Nee zeg, het publiek zou toch ‘es ontdekken dat niemand er wat van snapt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.