Kantoor Inktpot ProRail Utrecht, foto: ProRail

Belastingdienst en Raad van State buigen zich over zbo-plan ProRail

Het uitgewerkte wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail tot zbo ligt bij de Raad van State voor advies en de belastinginspecteur gaat de fiscale gevolgen beoordelen. Dit najaar verwacht staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat het definitieve wetsvoorstel in te kunnen dienen bij de Tweede Kamer.

Voor die tijd moeten onder meer de lagere wetgeving worden uitgewerkt en eventuele aanpassingen op verzoek van de Raad van State en de belastingdienst verwerkt zijn. Dat blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer van Stientje van Veldhoven waarin de voortgang van de omvorming wordt toegelicht. De definitieve omvorming van ProRail van een private bv naar een publieke zbo moet op 1 januari 2021 zijn afgerond.

Fiscale businesscase

Vooral het oordeel van de belastingdienst over de fiscale kanten van de operatie is volgens Van Veldhoven een cruciale stap. Hier hangt vanaf of het ministerie kan voldoen aan de randvoorwaarde dat de omvorming niet leidt tot hogere kosten voor de gebruikers van het spoor. De omvorming zou onder meer gevolgen kunnen hebben voor de vennootschapsbelasting, btw, dividendbelasting, overdrachtsbelasting en schenkbelasting. Hierbij zijn er zowel tijdelijke als structurele effecten na de zbo-vorming. Volgens Van Veldhoven worden al deze effecten voor derden in de plannen die er nu liggen, voorkomen of gecompenseerd. Eerder meldde de staatssecretaris al dat de Europese Commissie geen bezwaar heeft tegen de oplossing die Nederland voorstelt voor het verrekenen van de btw met vervoerders.

“De fiscale businesscase voor omvorming is onderbouwd aangeboden aan de belastinginspecteur door middel van een verzoekschrift. In het verzoekschrift worden de verschillende fiscale effecten beschreven. De Belastinginspecteur zal het verzoekschrift toetsen. Het beeld van de fiscale effecten is pas volledig na een oordeel van de Belastinginspecteur over de fiscale behandeling van de transitie naar het zbo ProRail.”

Stationsbeheer

In de brief gaat de staatssecretaris verder in op de taak- en rolverdeling rond stations. Deze wordt niet opgenomen in het wetsvoorstel voor de omvorming, maar gaat deel uitmaken van de Spoorwegenwet. “De taak en rolverdeling komen aan de orde in het traject ten aanzien van het eigendom en de exploitatie van stations, dat in het regeerakkoord is aangekondigd. Ik loop dan ook niet vooruit op de besluitvorming hierover.”

Het wetsvoorstel dat nu bij de Raad van State ligt is een versie waarin de reacties op de internetconsultatie en gesprekken met vervoerders, overheden en consumentenorganisaties zijn verwerkt. Een van de wensen was inspraakrecht op de meerjarenplannen van ProRail. Hier was ook een motie over ingediend door D66-kamerlid Rob Jetten. In het huidige wetsvoorstel is opgenomen dat externe partijen inspraak hebben op de meerjarenplannen van ProRail.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.