Voorspellend spooronderhoud, foto: Dekra Rail

‘Voorspellend spooronderhoud begint met stellen juiste vragen’

Voorspellend onderhoud in het spoor begint met het stellen van de juiste vragen en het kiezen en verzamelen van de juiste data, stelt consultant data-analyse Léanneke Loeve van Dekra Rail.

Dekra Rail is specialist op het gebied van voorspellend onderhoud. Het bedrijf past dit onder meer toe bij de revisie van tandwielkasten of door slijtagedelen in oliemonsters te analyseren en te volgen in de tijd. De onderneming helpt haar klanten om onderhoud van een onderdeel perfect te timen om onnodige kosten te voorkomen.

Data verzamelen

Om voorspellend onderhoud op de juiste wijze uit te voeren, moet een railbedrijf eerst kijken naar de data die het verzamelt. Loeve: “Het verkrijgen van echt zuivere data, bijvoorbeeld data die altijd op hetzelfde tijdstip worden verzameld, is lastig. De kwaliteit van data laat vaak te wensen over. Niemand kijkt meer in onderhoudslogboeken, omdat die data niet te vertrouwen zijn. In veel railbedrijven moeten data daarom opnieuw verzameld worden.”

Vervolgens moet het bedrijf ook in staat zijn om deze data te lezen en inzicht te verkrijgen. Dekra Rail bekijkt samen met ondernemingen waarom dingen mis of stuk gaan en wat de factoren zijn die de prestaties van assets beïnvloeden. Daarbij is ketenmonitoring van groot belang, vertelt de consultant. “Je ziet nu dat veel railbedrijven gebruikmaken van handmatig bijgehouden overzichten in Excel. Materieel, de werkplaats, infraonderhoud, exploitatie, ICT; iedere afdeling heeft zijn eigen overzicht. Als er een storing plaatsvindt in een trein, dan is er niemand die het grote geheel kan overzien. Hoe weet je dan wat oorzaak is en wat gevolg?”

Ketenmonitoring

Bij ketenmonitoring kijkt een bedrijf naar de performance van de gehele keten. “De storingen die gemeld worden, moeten online beschikbaar zijn voor alle afdelingen. Zo kan een melding die gedaan wordt door de machinist, direct beoordeeld worden door bijvoorbeeld de ICT-expert. En meldingen wil je ook kunnen koppelen aan het onderhoud dat in de werkplaats is gedaan. Met behulp van ketenmonitoring krijgt een bedrijf een beter overzicht en wordt het eenvoudiger om onderhoud te voorspellen.”

“Dekra Rail heeft veel inhoudelijke railkennis en weet precies welke data een bedrijf nodig heeft en tot welke inzichten dit leidt. We begrijpen de processen in het spoor en data-analyse is onze core business. Hiermee hebben wij de middelen in handen om railbedrijven te helpen bij de stappen naar voorspellend onderhoud”, besluit de data-analist.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.