‘NMBS heeft geen plannen voor een eigen Drielandentrein’
Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
jammer dat op het kaartje Luxemburg weer “vergeten” wordt. Vanuit Maastricht/Heerlen en Luik elke 2 uur bereikbaar en een stuk vlotter dan via Köln en Trier. En via Luxemburg is er aansluiting op TGV’s naar Straatsburg.
Jammer dat op het kaartje bij de zuidelijke groene streep Luxemburg weer “vergeten” wordt. Vanuit Maastricht/Heerlen via Gouvy veel sneller te bereiken dan over Köln. En via Luxemburg ook aansluiting op de TGV naar Straatsburg en verder.
Een mooi artikel! Ik vind het overigens ongeloofwaardig dat NMBS nu stelt helemaal niet te willen concurreren. Waarom zou men dan geld stoppen in een onderzoek naar een halfuursdienst tussen Liers en Maastricht als men zo graag samenwerkt met Arriva? Arriva heeft immers nooit gezegd naar Liers te willen rijden. Iets klopt hier niet… Hun eerste reactie (misschien concurreren) tegenover De Limburger wijkt namelijk wel erg af van hun tweede reactie (helemaal niet concurreren) op Spoorpro.nl
Ik zie er in deze opzet niets in,het zou beter zijn een intercity Eindhoven – Heerlen – Aken – Keulen ,vanuit Luik naar Aken is al een directe verbinding en de bus van Maastricht naar Aken voldoet wel,rechte lijn en elk kwartier,het meest zie ik in een regelmatige dienst Maastricht met Luxemburg
Ik stel op grond van [Verordening (EU) 2016/919 Bijlage ‘Technische specificatie inzake interoperabiliteit van de subsystemen besturing en seingeving van het spoorwegsysteem in de Europese Unie’ paragraaf 7.4.2. Treinapparatuur]
… vast dat de hierboven gedane bewering feitelijk onjuist is.
Paragraaf 7.4.2.1 stelt namelijk:
> 2. De eis dat de voertuigen uitgerust zijn met ETCS geldt niet voor:
[…]
> 3. andere nieuwe voertuigen die niet voor exploitatie op hogesnelheidslijnen zijn bedoeld;
[…]
> b) bedoeld zijn voor grensoverschrijdend verkeer buiten het TEN, d.w.z. treinen die rijden tot het eerste station in een buurland of tot het eerste station waar aansluitingen beschikbaar zijn naar verdere bestemmingen in dat buurland.
De EU stelt die eis dus NADRUKKELIJK NIET.
Dvis stelt die eis wel…….