Een trein van Thalys en NS op station Rotterdam Centraal

Wat gaat het spoor merken van de Mobiliteitsalliantie?

Jeroen Fukken is naast directeur strategie en innovatie bij NS ook programmadirecteur bij de Mobiliteitsalliantie. De vervoerder heeft daarmee volgens Fukken een positie in het samenwerkingsverband die past bij de bredere rol die NS in de mobiliteit wil spelen. Fukken werd aan de tand gevoeld door OV-expert Geert Kloppenburg en het publiek van de twaalfde editie van de Dag van de Rail.

Tijdens het evenement, dat werd gehouden in de voormalige NS-werkplaats in Tilburg, de LocHal, konden bezoekers in een College Tour-achtige setting hun vragen kwijt aan Fukken. De nieuwsgierigheid van het publiek bleek vooral uit te gaan naar de Mobiltiteitsalliantie. Wie heeft welke belangen en wie neemt welke invloed aan tafel met enerzijds ‘autopartijen’ als Bovag, RAI Vereniging, ANWB en TLN en anderzijds ‘ OV-partijen’ als NS, Rover, GVB, HTM en RET?

“We willen allemaal naadloze mobiliteit bieden via een flexibel systeem waar we elk een bijdrage aan willen leveren. Zo kan de consument vervolgens op ieder moment zijn favoriete keuze kan maken.” Dat alle bloedgroepen uit de mobiliteitsbranche met elkaar aan tafel zitten is volgens Fukken al een grote stap geweest. “Het is een teken van vertrouwen, een signaal dat we bereid zijn om samen tot een totaalplan te komen. Waarbij we ook spelregels hebben opgesteld waar we ons allemaal aan willen houden.” Een van die spelregels is dat 80 procent overeenstemming voldoende is voor iedereen. “Je gaat het namelijk nooit met alle betrokken partijen 100 procent eens zijn. “Niemand is weggestapt”, verzekert Fukken. “We blijken het eigenlijk over heel veel punten met elkaar eens te zijn.”

Knetteroverleg

Om snel tot de kern te komen, was het belangrijk om van elkaar te weten waar ieder grenzen lagen, vertelde Fukken in Tilburg. Oftewel de resterende 20 procent op te zoeken waar alliantie-leden misschien niet helemaal op dezelfde lijn zitten. “Hiervoor hebben we een aantal zogenaamde ‘knetteroverleggen’ georganiseerd. Maar daarin leek vooral het haardvuur te knetteren en niet de discussie. Want we waren het vrij snel eens.” Welke mobiliteitsinvesteringen het meest urgent zijn, was het enige punt waarop het volgens Fukken nog enigszins knetterde. Gaat het vooral om de vraag hoeveel geld naar de weg gaat en hoeveel naar het spoor? Of gaat het om welke investeringen nodig zijn voor een transitie van afzonderlijke modaliteiten naar brede mobiliteit? We wilden wegblijven bij dat eerste debat, want het doel is naadloze mobiliteit. Maar je ontkomt er natuurlijk niet aan om het over de hoogte van de diverse investeringen te hebben.”

Jeroen-Fukken-ProRail, bron: OVPro

Dagvoorzitter Geert Kloppenburg toonde zich sceptisch, want wat staat er nu eigenlijk in dat Deltaplan dat de Alliantie onlangs presenteerde. “Rekeningrijden komt er, maar hoe dan? We praten er al jaren over.” Volgens Fukken is het beter om kleine stapjes tegelijk te zetten en daardoor echt verder te komen, dan een te grote stap te ambiëren waar je vervolgens in de complexiteit vastloopt. “Laten we het eerst maar eens gaan doen. Ook al kan het volgens sommigen veel ambitieuzer. Het zelfde geldt voor de Mobiliteitsalliantie in het algemeen. Wie had jaren terug verwacht dat we met elkaar aan tafel zouden zitten? We hebben net pas echt kennis met elkaar gemaakt en hebben gelukkig een goed beeld van waar ons gezamenlijk belang ligt. We willen naar een flexibeler systeem. Nu is het zaak om te zorgen dat het mogelijk wordt en mensen het kunnen gebruiken, bijvoorbeeld door ruimte te bieden of de juiste prikkels in te bouwen.”

Dure kaartjes

Dat ook prijsprikkels nodig zijn bleek uit een opmerking uit het publiek over de betaalbaarheid van het treinkaartje. Volgens deze bezoeker, die zelf met de auto naar het evenement kwam, is de prijs van een kaartje te hoog om met andere modaliteiten te concurreren. “Zolang het goedkoper is om met de auto te gaan, neem ik, en met mij vele anderen, de auto in plaats van de trein.” Later volgde een vraag van een andere bezoeker met dezelfde strekking maar dan over de prijs van een internationaal treinticket en in verhouding tot een vliegticket. “Vooralsnog ligt onze focus vooral op het vergroten van de capaciteit en het oplossen van logistieke problemen op internationale trajecten. Internationaal reizen met de trein is een succes. maar het kan natuurlijk beter en we willen het liefst meer bieden. Wan nu moet je ruim op tijd boeken en de treinen zitten allemaal vol. Waar we bijvoorbeeld tegenaan lopen is de spoorcapaciteit in Brussel en technische vraagstukken op het traject met Berlijn.”

Een van de vragen uit het publiek was waarom nieuwe toetreders als Uber niet in de Alliantie zitten. Willen ze niet of zijn ze er bewust buiten gehouden? Volgens Fukken was er wel gesproken met deze partijen, maar gaat het in dit stadium nog niet om de uitvoering. Waardoor het voor hen nog niet interessant is. “We hebben het gezamenlijke plan net gelanceerd. In de volgende fasen gaat het om implementatie en het verzilveren er van. Daar horen deze partijen zeker in thuis.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Wat gaat het spoor merken van de Mobiliteitsalliantie?”

Ronald Van Onselen|31.07.19|08:48

De OV-sector is in verscheidenheid groot maar in eendrachtige voorstellen ook in maatvoering niet aanwezig. Opvallend is dat aan de bekende/beruchte milieutafels dat tot een kabinetsstandpunt heeft geleid de OV-sector niet was uitgenodigd/dan wel aangeschoven. Welk geintegreerd plan met een selectie van de landelijk urgenste potentiele OV-relaties zijn er gepresenteerd? Ik ken ze niet.Evenmin het maximale rendement inzake reductie van van CO2 en NO2 en fijn stof.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.