Convenant hulpdiensten en ProRail Incidentenbestrijding in de maak

Om het treinverkeer eerder op gang te krijgen na incidenten gaan brandweer, politie en ambulance beter samenwerken met de incidentenbestrijders van ProRail. Voor het einde van het jaar moet er een convenant liggen dat wordt ondertekend door ProRail, de Nationale Politie en de directeuren van de 25 veiligheidsheidsregio’s. Dat maakten de partijen eerder deze week bekend op een veiligheidscongres in Arnhem. 

De overeenkomst komt voort uit de werkwijze in de regio’s waar de hogesnelheidslijn (HSL) en de Betuweroute lopen. Daar wordt al jarenlang intensief samengewerkt door de verschillende hulpdiensten. “We werken nu al zo veel mogelijk samen natuurlijk, maar wel ieder op zijn eigen manier. We zijn nu aan het kijken hoe het sneller kan”, legt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom uit. Aan het convenant werd tot nu toe anderhalf jaar gewerkt. Onder meer door de protocollen van alle partijen over elkaar te leggen.

De manier van werken op de HSL en Betuweroute een-op-een overnemen was volgens ProRail niet mogelijk. “Op de Betuweroute is veel aandacht voor de gevaarlijke stoffen die de goederentreinen op dat traject aan boord kunnen hebben en op de HSL ligt de nadruk op de procedures in tunnels. Verder speelt mee dat dit regionale samenwerkingen zijn en we nu naar een landelijk convenant willen waar alle veiligheidsregio’s bij betrokken zijn.” De uniforme werkwijze wordt straks aangeleerd aan zowel hulpverleners in opleiding als de zittende hulpverleners.

Sneller en veiliger

Doel van het convenant is om de treindienst na een incident waar hulpdiensten bij betrokken zijn, sneller te kunnen hervatten. “Bij een wisselstoring of iets dergelijks zijn we gewoon aangewezen op onze eigen mensen, maar bij aanrijdingen bijvoorbeeld moet er ook forensisch onderzoek worden gedaan. Dan is goed samenwerken heel belangrijk om er voor te zorgen dat alles vlot verloopt en je elkaar niet in de weg loopt.”

Naast het sneller hervatten van de treindienst moet de overeenkomst ook zorgen voor meer veiligheid van de hulpverleners. Tijdens het congres van het Instituut Fysieke Veiligheid noemden brandweer en ProRail als voorbeeld een incident in Santpoort waar in 2015 een omgevallen boom voor een gebroken boevenleiding zorgde. De brandwaar was al begonnen met het weghalen van de boom terwijl er nog spanning stond op de bovenleiding. Twee brandweerlieden werden bijna geraakt door de kabels.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.