Rood sein, station Tilburg Universiteit

ProRail vraagt markt om advies over testen ATB-EG

Spoorbeheerder ProRail is een marktconsultatie gestart voor het meten, analyseren en rapporteren van de kwaliteit van de code van het systeem Automatische Trein Beïnvloeding Eerste Generatie (ATB-EG).

Als voorbereiding op een eventuele aanbesteding wil ProRail inventariseren welke partijen beschikken over meettreinen die voor dit doel kunnen worden ingezet. ATB-EG is sinds de jaren 60 in gebruik in Nederland. Het bewaakt de maximumsnelheid van de trein en grijpt in wanneer de machinist sneller rijdt dan dat het systeem toelaat. De ATB-EG code is de frequentie die gemeten moet worden in beide spoorstaven. Gebreken in de code moeten snel worden gesignaleerd en hersteld om de beschikbaarheid van het spoorwegnet niet aan te tasten. Het systeem heeft zowel een component in de railinfrastructuur als in de treinen.

De werking van de ATB-baanapparatuur wordt jaarlijks met een meettrein gemeten. Deze trein meet op alle spoortracés of de magnetische veldsterkte, zoals die door de spoelen onder trein wordt opgepikt, voldoet aan de eisen. Daarnaast moet ook Linker Spoor gereden worden op bepaalde tracés waar een ATB-signaal aanwezig is.

Geschikt materieel

ProRail wil voor 2020 en tot maximaal zeven jaar daarna een contract sluiten voor het meten, analyseren en rapporteren van het ATB-EG-signaal. En dat voor het hele Nederlandse spoornet waar ATB-EG is geïnstalleerd. Het gaat hierbij alleen om de meting van de ATB-EG codes, die jaarlijks worden uitgevoerd op de aangegeven trajecten + extra incidentele inzet waar een specifieke behoefte is ontstaan.

Bij meer dan één geschikt bevonden geïnteresseerde komt er een openbare aanbesteding via TenderNed. Wanneer zich maar een geschikte partij meldt, kan ProRail besluiten om een directe onderhandeling te starten. Om in aanmerking te komen voor deze aanbesteding of marktconsultatie, moeten geïnteresseerde partijen in ieder geval beschikken over materieel om de metingen uit te voeren. Bij de gunning speelt verder mee hoe de geïnteresseerde partij zorg draagt voor dit materieel, welk materieel hij gaat inzetten, of alle toelatingen op orde zijn en hoe de kwaliteit en kwantiteit van aanwezige kennis voor de exploitatie van het materieel geborgd is.

Saneren

ProRail meldt verder dat het deactiveren ATB-EG in een deel van Nederlandse spoornetwerk is gegund aan BAM Infra Rail. Er hadden vier partijen ingeschreven op deze opdracht van 455.300 euro. Dit project bestaat uit het saneren van alle ATB-EG inschakelsecties en uitschakelsecties. Ook de bijbehorende ATB-borden moeten worden aangepast. het gaat om trajecten in Haren, Zwolle – Olst, Tiel – Elst, Apeldoorn – Klarenbeek – Zutphen, Hengelo – Delden, Zutphen – Laren=Almen, Tegelen – Venlo en Sloe.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.