Trein ontspoort na aanrijding met dieplader op bewaakte overweg in Wouw, foto: ProRail

Nederland nummer 1 in Europees spoorveiligheidsonderzoek

Nederland had in 2017 de minste treinbotsingen, ontsporingen, ongelukken op overwegen en branden van Europa. Dat blijkt uit onderzoek van PRIME, het platform van Europese infrastructuurmanagers en de Europese Unie. Sinds 2012 stond het Britse spoor als het veiligst te boek. In Litouwen en Letland gebeurden de meeste ongelukken op het spoor. 

Uit de internationale studie blijkt dat in Nederland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk het minste ernstige ongevallen op het spoor plaatsvonden. De onderzoekers keken daarbij naar het totaal aantal treinincidenten, met of zonder slachtoffers. Samen met de Britse en Zwitserse spoorwegen kent Nederland de minste treinbotsingen, ontsporingen, ongelukken op overwegen en brandincidenten.

In heel Europa vonden in 2017 volgens de database van de International Union of Railways (UIC) in totaal 1.785 ernstige ongevallen op het spoor plaats. Hierbij vielen in totaal 972 slachtoffers. In Nederland meldde ProRail over 2017 dertig ernstige ongevallen waarbij in totaal zes slachtoffers vielen. In de cijfers van ProRail zijn zelfdodingen niet meegenomen. In de cijfers van UIC wordt geen onderscheid gemaakt. Spoorpro meldde eerder al de volledige resultaten van het in mei verschenen PRIME onderzoeksrapport.

Overwegen moeten weg

Uit de cijfers van UIC blijkt dat in 2017 bijna 300 van de ongevallen plaatsvond op een overweg. ProRail-directeur Pier Eringa laat weten trots te zijn op de positie van Nederland in het PRIME-onderzoek. “Maar dit betekent niet dat ik vind dat we op onze lauweren kunnen rusten. Het kan altijd beter en onze lat moet altijd hoger liggen”. Eringa benadrukt daarbij opnieuw dat spoorwegovergangen voor een verhoogd risico op incidenten zorgt. “We hebben het liefst helemaal geen overwegen meer en zien graag dat weggebruikers via een tunnel of brug naar de overkant van het spoor gaan. De snelwegen kennen immers ook geen gelijkvloerse kruisingen meer. Het spoor loopt daar helaas nog in achter, terwijl juist het spoor als een stalen snelweg lokale en provinciale wegen kruist.”

In 2018 schreven de Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA’s) van ProRail bijna drieduizend processen-verbaal uit bij overwegen. Ook heeft ProRail vorig jaar voor het eerst gebruik gemaakt van flitspalen bij overwegen. De spoorbeheerder is nu met het Openbaar Ministerie in overleg om de proef uit te breiden naar meer overwegen. Verder wil ProRail met nieuwe camera’s ook stilstaande voertuigen op de overweg kunnen detecteren.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.