station_zandvoort_aan_zee, bron: ProRail

ProRail vergroot capaciteit Zandvoort voor Formule 1

Met extra kabels tussen het onderstation en de bovenleiding en piekbelastingschakelaars is het volgens ProRail mogelijk om meer dan vier treinen per uur te laten rijden tussen Haarlem en Zandvoort. De spoorbeheerder steekt 1,5 miljoen euro in de voorbereidingen van het traject op de komst van de Formule 1 naar circuit Zandvoort in mei volgend jaar.

De aanpassingen zijn nodig om de verwachte enorme toestroom van bezoekers te kunnen verwerken. De NS gaf eerder te kennen 50.0000 bezoekers per dag te moeten kunnen vervoeren tijdens een Formule 1 raceweekend. Om deze aantallen te kunnen vervoeren zouden twaalf treinen per uur nodig zijn. De intercity’s hebben dan een lengte van tien rijtuigen, de sprinters zouden zelfs uit twaalf rijtuigen bestaan. Daarmee kan NS per uur gemiddeld tussen de 12.500 en 15.000 bezoekers naar Zandvoort aan Zee brengen.

Op een normale dag rijden er twee treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort. Op drukke stranddagen is er met de huidige capaciteit een mogelijkheid om uit te breiden naar vier treinen per uur. Gemiddeld worden er op het traject nu 5.000 reizigers per dag vervoerd. Hoeveel treinen en reizigers er straks vervoerd kunnen worden, hangt volgens ProRail af van het soort materieel dat NS gaat inzetten.

Oververhitting

Aanpassingen aan de bovenleiding zijn volgens ProRail nodig om overhitting te voorkomen wanneer er meer dan vier treinen per uur gaan rijden. De piekbelastingschakelaars bij de onderstations moeten voorkomen dat de ‘stoppen’ doorslaan bij een hoge belasting. Met de maatregelen die worden genomen tussen Haarlem en Zandvoort is het spoor volgens ProRail in de toekomst ook geschikt om structureel met meer treinen per uur te rijden buiten de F1-dagen om.

Verder onderzoeken de gemeente Zandvoort en NS of het mogelijk is de capaciteit van station Zandvoort tijdelijk uit te breiden. Met de aanleg van een tijdelijk perron en een extra in- en uitgang kunnen reizigers sneller in- en uitstappen. Ook is goed crowdmanagement erg belangrijk om de grote groep reizigers snel in goede banen te leiden.

Spoorbomen dicht

Meer en langere treinen betekent ook dat de spoorbomen van de drie overwegen op het traject Haarlem-Zandvoort vaker en langer dicht zullen zijn. ProRail is met de gemeente in overleg over extra toezicht ter plaatse. Dat de spoorbomen langer dicht zijn, zal ook gevolgen hebben voor de routes van toeschouwers en hulpdiensten. Ook omliggende stations krijgen straks meer reizigers te verwerken. ProRail onderzoekt nog of hier extra maatregelen nodig zijn.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “ProRail vergroot capaciteit Zandvoort voor Formule 1”

John rdam|06.06.19|20:43

Toch wel bijzonder dat belastinggeld gestoken wordt in de persoonlijke hobby van een Oranje-telg. Natuurlijk is het van algemeen belang dat de badplaats Zandvoort op drukke dagen goed bereikbaar is per trein. Maar dat een dergelijk evenement wel tot directe actie leidt en jaarlijks optredende capaciteitsproblemen op stranddagen niet, geeft m.i. aan dat er door ProRail en NS verkeerde prioriteiten gesteld worden.

Frans Appel|07.06.19|13:16

Beter kan ik het niet verwoorden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.