Een hogesnelheidstrein

Groen licht voor aanbesteding treindienst Eindhoven-Düsseldorf

Verkregen via Royal HaskoningDHV voor partnerverhaal

Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) heeft groen licht gekregen om een openbare aanbesteding voor te bereiden voor een directe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Vanaf 2025 kan de spoorvervoerder die de aanbesteding wint tussen de twee steden gaan rijden. Een consortium bestaande uit AT Osborne en Royal HaskoningDHV werkte mee aan een onderzoek naar de verschillende opties, uitgangspunten en eisen voor de treindienst.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Groen licht voor aanbesteding treindienst Eindhoven-Düsseldorf”

Twan Hendriks|03.06.19|12:49

OK. Wat heeft dit voor invloed op de reguliere treinen tussen Venlo en Schiphol?
Moeten reguliere forenzen nu extra overstappen en langer reizen om deze yuppentrein door te laten?

John rdam|03.06.19|13:57

@Twan Hendriks: Yuppentrein??? Een trage stoptrein die verlengd wordt van Venlo naar Eindhoven is een yuppentrein?

John rdam|03.06.19|14:00

Als ProRail zou zorgen dat de huidige overstap in Venlo makkelijker en betrouwbaarder wordt was deze houtje-touwtje doorgaande stoptreinverbinding helemaal niet nodig. En het is natuurlijk weer een gotspe dat een dergelijke zeer beperkte verbetering nog 6 jaren op zich laat wachten. Wederom wordt bewezen: In de spoorsector worden innovaties getrokken door een schildpad.

Pat Rick|03.06.19|14:46

De verbinding krijgt nu eindelijk wat meer prioriteit. DB laat liever hun IC bus op het traject rijden. Er ontbreekt in Duitsland nog een stuk: in Viersen uit NL in de richting Dusseldorf. Dit ligt in Viersen zelf. Het stuk tussen Kaldenkerken en Dulken is ca 12 km in landelijk gebied en heeft een zelfs paar passeersporen (bij Bryel en Boisheim), dus dat mag het probleem niet zijn: NL heeft bij Landgraaf ook spoor verdubbeld tbv Twee (Drie)landentrein.

Huib Frankefort|07.06.19|20:23

Twam Hendriks heeft helemaal gelijk.
Zoals het nu uitziet vervalt er voor Deurne 1 IC. De Dusseldorftrein gaat nl alleen stoppen in Helmond.

Dir Station groeit jaarlijks en reiziger kom van heinde en verre.
Jammer. De regio wordt nog onbereikbaarder en wegen zullen nog meer dichtslippen.

Laat die yuppentrein dus gewoon in Deurne stoppen!

Marc Busio|10.06.19|11:12

Als de huidige overstap in Venlo verbeterd wordt is het inderdaad totaal overbodig om die RE door te laten rijden naar Eindhoven, met alle complicaties die dat met zich meebrengt. Zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn: Een overstaptijd van ruim tien i.p.v. vijf minuten, op het zelfde perron van de IC Eindhoven-Venlo naar de RE Venlo Hamm overstappen en uiteraard die Duitse Fahrkartenautomat uit de stationshal naar dat perron overbrengen.

Dani Stauder|19.02.20|01:38

Hopelijk wint RRX ook bekend als Rhein-Ruhr-Express (Abellio Deutschland), EuroBahn (Keolis Deutschland) of Arriva (DB dochter) de IC concessies van 2025-2035 over de trajecten Amsterdam-Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Düsseldorf en Amsterdam-Eindhoven-Heerlen-Aachen, zodat de NS weggespeeld wordt. Ze hebben met het Fyra gebeuren een zootje van gemaakt, mij betreft gun ik deze concessies eerder aan de DB of andere Duitse Rail exploitanten die wel gewillig zijn en deze routes op te kunnen nemen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Groen licht voor aanbesteding treindienst Eindhoven-Düsseldorf | SpoorPro.nl
Een hogesnelheidstrein

Groen licht voor aanbesteding treindienst Eindhoven-Düsseldorf

Verkregen via Royal HaskoningDHV voor partnerverhaal

Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) heeft groen licht gekregen om een openbare aanbesteding voor te bereiden voor een directe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Vanaf 2025 kan de spoorvervoerder die de aanbesteding wint tussen de twee steden gaan rijden. Een consortium bestaande uit AT Osborne en Royal HaskoningDHV werkte mee aan een onderzoek naar de verschillende opties, uitgangspunten en eisen voor de treindienst.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Groen licht voor aanbesteding treindienst Eindhoven-Düsseldorf”

Twan Hendriks|03.06.19|12:49

OK. Wat heeft dit voor invloed op de reguliere treinen tussen Venlo en Schiphol?
Moeten reguliere forenzen nu extra overstappen en langer reizen om deze yuppentrein door te laten?

John rdam|03.06.19|13:57

@Twan Hendriks: Yuppentrein??? Een trage stoptrein die verlengd wordt van Venlo naar Eindhoven is een yuppentrein?

John rdam|03.06.19|14:00

Als ProRail zou zorgen dat de huidige overstap in Venlo makkelijker en betrouwbaarder wordt was deze houtje-touwtje doorgaande stoptreinverbinding helemaal niet nodig. En het is natuurlijk weer een gotspe dat een dergelijke zeer beperkte verbetering nog 6 jaren op zich laat wachten. Wederom wordt bewezen: In de spoorsector worden innovaties getrokken door een schildpad.

Pat Rick|03.06.19|14:46

De verbinding krijgt nu eindelijk wat meer prioriteit. DB laat liever hun IC bus op het traject rijden. Er ontbreekt in Duitsland nog een stuk: in Viersen uit NL in de richting Dusseldorf. Dit ligt in Viersen zelf. Het stuk tussen Kaldenkerken en Dulken is ca 12 km in landelijk gebied en heeft een zelfs paar passeersporen (bij Bryel en Boisheim), dus dat mag het probleem niet zijn: NL heeft bij Landgraaf ook spoor verdubbeld tbv Twee (Drie)landentrein.

Huib Frankefort|07.06.19|20:23

Twam Hendriks heeft helemaal gelijk.
Zoals het nu uitziet vervalt er voor Deurne 1 IC. De Dusseldorftrein gaat nl alleen stoppen in Helmond.

Dir Station groeit jaarlijks en reiziger kom van heinde en verre.
Jammer. De regio wordt nog onbereikbaarder en wegen zullen nog meer dichtslippen.

Laat die yuppentrein dus gewoon in Deurne stoppen!

Marc Busio|10.06.19|11:12

Als de huidige overstap in Venlo verbeterd wordt is het inderdaad totaal overbodig om die RE door te laten rijden naar Eindhoven, met alle complicaties die dat met zich meebrengt. Zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn: Een overstaptijd van ruim tien i.p.v. vijf minuten, op het zelfde perron van de IC Eindhoven-Venlo naar de RE Venlo Hamm overstappen en uiteraard die Duitse Fahrkartenautomat uit de stationshal naar dat perron overbrengen.

Dani Stauder|19.02.20|01:38

Hopelijk wint RRX ook bekend als Rhein-Ruhr-Express (Abellio Deutschland), EuroBahn (Keolis Deutschland) of Arriva (DB dochter) de IC concessies van 2025-2035 over de trajecten Amsterdam-Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Düsseldorf en Amsterdam-Eindhoven-Heerlen-Aachen, zodat de NS weggespeeld wordt. Ze hebben met het Fyra gebeuren een zootje van gemaakt, mij betreft gun ik deze concessies eerder aan de DB of andere Duitse Rail exploitanten die wel gewillig zijn en deze routes op te kunnen nemen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.