Ontwerp nieuw station Groningen, strukton, bron: Groningen Spoorzone

Strukton wint voorlopige aanbesteding station Groningen

Aannemer Strukton Civiel is door ProRail aangewezen als voorkeursaanbieder voor de aanstaande verbouwing van station Groningen en het omliggende gebied. Maandag werd het ontwerp van de vernieuwde spoorzone gepresenteerd. Naast het monumentale stationsgebouw uit 1896 blijven ook de perronoverkappingen en het seinhuis behouden. Eind oktober wordt bekend of Strukton de opdracht definitief krijgt. De start van de bouwwerkzaamheden staat gepland voor volgend jaar.

De vernieuwingen vinden vooral plaats onder- en om het station. Het ontwerp is van Koen van Velsen architecten en gaat uit van duurzame, robuuste en herbruikbare materialen. Ook bomen en groen krijgen een prominente plek. De monumentale kappen en het seinhuis blijven behouden en worden weer belangrijk. De nieuwe perronkappen zijn geïnspireerd op de bestaande en kunst krijgt een belangrijke plek in de voetgangerspassage.

Naast Koen van Velsen architecten bestaat het team van Strukton Civiel onder meer uit RoyalHaskoningDHV, Robert Jan Vos, TAK restauratie architecten en kunstenaar Gabriel Lester. Hun inschrijving scoorde volgens ProRail het beste op prijs, maar ook op criteria als ontwerp, duurzaamheid, beperking van overlast en aansluiting op monumentale onderdelen van het station.

Ruimte voor fietsen

In het plan zijn onder andere een groter busstation, meer en langere treinperrons, 8.000 fietsparkeerplekken, een fietstunnel en een brede voetgangerspassage opgenomen. Deze passage verbind de noord- en zuidkant van de stad met elkaar. Daarnaast worden er een aantal sporen doorgetrokken.

“De komende maanden wordt het ontwerp verder in detail uitgewerkt. Tijdens dit proces toetsen we of het ontwerp blijft passen binnen de gestelde eisen. We verwachten eind oktober te weten of we het contract definitief kunnen gunnen aan Strukton Civiel”, aldus Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij ProRail.

Van het nieuwe station Groningen is nu al bekend dat de kosten 26 miljoen euro hoger uitvallen van gepland. Dit door de groei van de economie en de daarmee samenhangende toenemende vraag in de bouw. Omdat het project van dusdanig groot belang is voor de bereikbaarheid van de regio, zoeken de partijen de komende periode samen naar een oplossing om dit extra budget bij elkaar te krijgen.

Regionale bereikbaarheid

“Dit project is van groot belang voor het doorontwikkelen van het OV-netwerk in Noord-Nederland, met Groningen als belangrijk knooppunt voor de trein en de bus”, aldus Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk. “Verder zijn deze plannen heel goed voor de fietser en de voetganger. De bereikbaarheid in onze regio krijgt hiermee een flinke impuls.”

De aanpassingen van het Hoofdstation van Groningen vallen onder project Groningen Spoorzone, onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland. Het plan waarmee de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink moeten toenemen en waardoor er snellere verbindingen ontstaan in de regio en naar de Randstad. Het stationscontract is één van de drie hoofdcontracten binnen het project.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.