Spoorwegovergang De Vork, Groningen Sporzone

ETS Spoor en Strukton Rail werken aan vernieuwing Groningen Spoorzone

Strukton Rail werkt op dit moment aan het nieuwe opstelterrein ‘De Vork’ in Haren. Mede dankzij dit opstelterrein kunnen in de nieuwe dienstregeling meer treinen van en naar Groningen rijden. ETS Spoor levert diverse bovenbouwmaterialen voor dit project aan Strukton Rail.

Het opstelterrein is onderdeel van het project Groningen Spoorzone. Dit is een omvangrijk project om de bereikbaarheid van de stad en provincie te verbeteren.

Vanwege de diverse aanpassingen op en rond station Groningen moet het bestaande opstelterrein ten zuiden van het station verplaatst worden naar ‘De Vork’ in Haren. Het nieuwe opstelterrein komt te liggen bij de splitsing van de sporen naar Assen en Winschoten. Het zal worden ingepast in de omgeving door de aanleg van een archeologisch wandelpark.

Bovenbouw-materialen

Strukton Rail werkt in opdracht van ProRail als hoofdaannemer van het project en heeft gekozen voor ETS Spoor als leverancier voor diverse bovenbouw-materialen. ETS Spoor levert daarbij onder meer wissels, dwarsliggers en bijna 30.000 meter aan spoorstaven. Daarnaast wordt er een filterdoek toegepast, om verschuiving en verzakking van de grond tegen te gaan. ETS Spoor heeft de eerste drie wissels al geleverd voor het nieuwe opstelterrein. De aankomende weken levert de spoorleverancier een flinke partij spoorstaven en nog een aantal wissels.

‘De Vork’ wordt naar verwachting in 2020 in gebruik genomen. Aansluitend starten de werkzaamheden bij station Groningen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.