Een spoorwegovergang, foto: ProRail

ProRail past handbediende overwegen aan na incident in Oss

ProRail past drie handbediende overwegen in Nederland aan. Dat doet de spoorbeheerder naar aanleiding van een incident op 16 augustus 2018 in Oss. Een goederentrein passeerde daar stapvoets de overweg Kanaalstraat terwijl de spoorbomen openstonden. Daarbij raakte niemand gewond.

De overweg aan de Kanaalstraat wordt met de hand bediend. Machinisten zetten hier de trein stil op een detectielus, stappen uit en activeren de overweg handmatig door het indrukken van een knop. Als de overweg voor het wegverkeer gesloten is, ziet de machinist een wit licht en mag hij de overweg passeren.

Storing overweg

Volgens ProRail raakt de overweg in storing op het moment “dat het indrukken van de knop te lang op zich laat wachten, nadat er een trein op de detectielus staat”. Dan blijven de spoorbomen openstaan en het “heeft dan geen zin de knop nogmaals in te drukken”. Pas nadat de trein de open overweg is gepasseerd, functioneert de overweg weer normaal. Deze situatie deed zich volgens de spoorbeheerder ook voor op 16 augustus 2018.
Aanpassing

In Amsterdam liggen twee vergelijkbare overwegen, een op de Vlothavenweg en de andere aan de Westhavenweg. ProRail gaat bij alle drie de overwegen het ingebouwde tijdmechanisme aanpassen. Daarnaast komt in het gebruiksvoorschrift overweginstallaties een passage waarin staat hoe de machinist en treindienstleider dienen te handelen als een handbediende overweg in storing valt. Dat zou nu nog onvoldoende duidelijk zijn.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “ProRail past handbediende overwegen aan na incident in Oss”

Rene van der Lee|15.04.19|10:46

Bij een gestoorde overweg passeerd een trein altijd stapvoets… dit is een normale situatie. Lees ook Aanwijzing Overweg.
Dus ik snap de zin niet “Daarbij raakte niemand gewond”

Frans Appel|15.04.19|10:57

Ik ben gek op dat moeilijk doen, doen ze nog veel te weinig.
Waarom moet er überhaupt een tijdscontrole in zitten ?

Jaap Hoefsloot|15.04.19|13:39

In de Vlothavenweg in Amsterdam liggen twee van dergelijke handbediende overwegen (zie Google maps),een aan de kant van de Nieuwe Hemweg en een aan de kant van de Coenhavenweg. Dat maakt in totaal tenminste vier in Nederland.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.