dubbeldekker op station leiden

ProRail en NS bieden excuses aan voor overlast door werkzaamheden

ProRail en NS bieden hun excuses aan voor de overlast die reizigers hebben ondervonden als gevolg van werkzaamheden aan station Leiden. Sinds 24 maart wordt er aan het spoor gewerkt, waardoor er minder treinen rijden dan normaal. Daarnaast hebben storingen elders nog meer overlast voor reizigers veroorzaakt dan rond Leiden.

Dinsdagavond brak een bovenleiding bij Weesp dat samen met de werkzaamheden bij Leiden een negatief effect had op het treinverkeer in de hele Randstad minder treinen konden rijden.

De werkzaamheden bij Leiden zijn onderdeel van een grote spoorvernieuwing rondom het station en duren nog tot 15 april. Tijdens deze werkzaamheden blijven er treinen rijden, maar omdat maar de helft van de sporen beschikbaar is en de sprinters niet altijd kunnen worden verlengd is de capaciteit beperkt. Daarnaast zijn er niet altijd voldoende bussen beschikbaar als vervangend vervoer. Volgens ProRail blijft deze situatie de komende vijf dagen kwetsbaar.

Spoorvernieuwing

ProRail-topman Pier Eringa: “We hebben het hier over een enorme spoorvernieuwingsoperatie op een van de grootste stations van Nederland. Daarbij laten we de treinen zo veel mogelijk rijden, om overlast te verminderen. Dat is best bijzonder. We moeten na deze drieweekse onderhoudsperiode samen met NS kijken of we dat beter hadden kunnen doen.”

“We realiseren ons dat we veel vragen van onze reizigers. Het blijft voor treinreizigers rond Leiden de komende dagen echt even doorbijten. We gaan de werkzaamheden grondig met elkaar evalueren om zien hoe we in de toekomst de hinder voor reiziger bij werkzaamheden kunnen verminderen”, aldus NS-directeur Roger van Boxtel.

Op maandag 15 april is de periode van drie weken werkzaamheden afgelopen en rijden de treinen weer zoals normaal.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail en NS bieden excuses aan voor overlast door werkzaamheden”

John rdam|11.04.19|13:39

Excuses achteraf zijn makkelijk gemaakt. Vooraf een goed plan maken met zo min mogelijk hinder voor de klanten is blijkbaar veel moeilijker. Want leren uit het verleden doet de spoorsector niet. Ondertussen is er weer lekker bespaard op de kosten van het vervangend vervoer. En boze klanten kosten ook geen cent. Want bij vertraging door vooraf aangekondigde werkzaamheden hoeft er geen compensatie aan de reizigers betaald te worden. Heel goedkope excuses dus.

Hendrik-Jan van Gessel|14.06.19|23:19

Mooie praatjes en smoesjes. Rutte is een zeer goede leraar. Boetekleedje aantrekken heet dat in de politiek. Lachen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.