Lange goederentrein Tilburg

Van Veldhoven en Ferlemann starten werkgroep spoorgoederenvervoer

Nederland en Duitsland gaan in een werkgroep meer samenwerken bij digitalisering en automatisering van het spoorgoederenvervoer. Dat gebeurt onder andere bij het grensoverschrijdend testen van zelfrijdende treinen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en haar Duitse collega-staatssecretaris Enak Ferlemann hebben hier dinsdag in Berlijn afspraken over gemaakt.

Naast de proeven met zelfrijdende treinen wordt het rijden met langere treinen van 740 meter de komende jaren bevorderd met gerichte investeringen. Het rijden met langere treinen is aantrekkelijk voor vervoerders, omdat hiermee kosten kunnen worden bespaard.

Maatregelenpakketten

In zowel Nederland als Duitsland zijn het afgelopen jaar maatregelenpakketten vastgesteld om de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer te verbeteren. In Nederland werd ook vastgelegd dat goederenvervoerders zich op verschillende manieren inzetten om de hinder van trillingen en geluid voor omwonenden van het spoor te verminderen.

“Duitsland is onze belangrijkste handelspartner. En wie weet dat één trein net zoveel kan vervoeren als 56 vrachtwagens, weet ook hoe belangrijk de spoorgoederensector kan zijn voor onze duurzame toekomst. Daarom willen mijn collega Ferlemann en ik deze toekomstbestendige sector samen nog verder versterken”, aldus staatssecretaris Van Veldhoven.

“Duitsland en Nederland willen beiden een groter aandeel voor spoorgoederenvervoerders in de transportsector. We zijn blij dat onze samenwerking over de grenzen heen nu versterkt wordt en willen de goederenvervoerders optimale omstandigheden bieden. Hieraan gaan we nu met elkaar werken”, zegt staatssecretaris Ferlemann.

Aansluiten spoorbeleid

Brancheorganisatie RailGood is positief over de intensivering van de samenwerking tussen Nederland en Duitsland. “Ruim 85 procent van de goederentreinen passeert de Nederlands/Duitse grens. Het is goed voor de concurrentiepositie en de efficiency van het spoorgoederenvervoer als Nederland met zijn spoorbeleid nauw aansluit bij Duitsland”, meent Hans-Willem Vroon van RailGood.

RailGood maakt zich wel zorgen over afleiding van de focus van het ministerie van IenW en ProRail op de daadkrachtige uitvoering van het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer van 19 juni 2018. Als voorbeeld noemt de lobbyorganisatie de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van Automatic Train Operation (ATO).

“Cross border ATO is totaal niet relevant zo lang er nog geen realistische migratie van de huidige beveiligingssystemen naar ERTMS is, waarbij op geen enkele wijze de financiering van de ombouw van locomotieven en andere bijkomende kosten is geborgd.” De partijen moeten er volgens Vroon voor waken dat er  “een vlucht naar voren” wordt gemaakt, terwijl “het huis nog op orde moet worden gebracht met een hele grote en kostbare verbouwing”.

RailGood is positief over het versnellen van maatregelen voor 740 meter treinlengte, verregaande harmonisatie tussen Nederland en Duitsland en het gebruiken van alle drie de grote grensovergangen om het spoorgoederenvervoer af te wikkelen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.