Overweg bij station Hilversum, foto: ProRail

Prorail stopt met omstreden ‘Victim Fashion’ campagne spoorlopers

Spoorbeheerder Prorail stopt met zijn social media campagne waarbij het foto’s van (replica’s van) gescheurde kledingstukken toont van slachtoffers van spoorwegongevallen. Er was veel kritiek op de campagne, onder meer vanuit NS, maar volgens ProRail was dat niet de aanleiding om de campagne stop te zetten.

Volgens ProRail is het doel van de vorige week donderdag gestarte campagne bereikt. “Victim Fashion – Created by accident’ heeft flink wat stof doen opwaaien. Het ontketende een nationale en internationale discussie. De belangrijke boodschap richting jongeren, om op te passen bij het spoor, is aangekomen”, aldus ProRail.

De spoorbeheerder zegt zich bewust te zijn van de heftigheid van de campagne. “Het aantal dodelijke ongelukken op en rond het spoor door onoplettendheid stijgt. Daarom willen wij jongeren wakker schudden. Hiervoor hebben wij gekozen voor een impactvolle en realistische benadering om door te dringen tot de leefwereld van deze lastig te bereiken doelgroep. Bedoeld om ze te raken en levens te redden.”

Veel kritiek

De campagne maakte veel los, onder meer bij medewerkers van de NS. De beelden van de gescheurde kledingstukken zouden nabestaanden, machinisten en conducteurs herinneren aan traumatische ervaringen met ongelukken op het spoor. De NS ontving naar eigen zeggen vrijdag meer dan honderd interne reacties van treinpersoneel op de campagne, meldt De Volkskrant.

Beeld uit de Victim fashion campagne van ProRail.

Prorail zegt vooral veel positieve reacties te hebben gekregen op de campagne, maar ontkent niet dat er ook veel kritiek was en heeft hier begrip voor. ‘”We gaan niet voorbij aan de gevoelens van nabestaanden, conducteurs en machinisten. We voelen mee met iedereen die geraakt is. Juist omdat we weten hoeveel impact een spoorongeval kan hebben, willen we jongeren waarschuwen om te voorkomen dat onnodige ongevallen blijven gebeuren. Dat we daarbij ook anderen op een confronterende manier hebben geraakt, betreuren we.”

De afgelopen twee jaar ziet ProRail een duidelijke stijging van het aantal mensen dat verongelukt op en rond het spoor. Waar dit zes dodelijke slachtoffers waren in 2016, steeg dit naar twaalf in 2017 (cijfers ILT) en zelfs zeventien vorig jaar. In 522 gevallen was er sprake van letsel. Daarnaast ging het in 2018 zeker vierduizend keer bijna mis.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.