Treinstation Breda

NS: bouw boven stations wegens ruimtegebrek

De NS is in gesprek met de vier grote steden om te verkennen of het mogelijk is om boven spoorstations te bouwen. De bedoeling is om het ruimtegebrek in de steden tegen te gaan en bereikbare leefgebieden te creëren.

,,We hebben het over de best bereikbare plekken van de stad, die onbebouwd zijn”, zegt Sebastiaan de Wilde, directeur Vastgoed bij NS. “Bij stations als Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal is boven de sporen veel ruimte, soms wel twintig voetbalvelden groot. We zien verregaande mogelijkheden om hier woningen, kantoren en publieke ruimte te laten ontstaan. Een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en van de stad.”

Geen parkeerterrein

Volgens De Wilde zijn er de afgelopen jaren enorme verbeteringen gerealiseerd als het gaat over de ontwikkeling van de stationsgebieden. “Het past ook bij de wens van werkgevers om weer naar de stad te trekken. Denk aan het nieuwe hoofdkantoor van VodafoneZiggo, dat net naast Utrecht Centraal opende. Hier is geen parkeerterrein, medewerkers hebben allemaal een NS Businesscard.”

Hij wijst erop dat in het buitenland vaak al boven sporen is gebouwd. “In New York werd dit ruim honderd jaar geleden al gedaan, waardoor de sporen bij Grand Central Station niet eens meer zichtbaar zijn. De Wilde gelooft dat als de grote steden nu beslissingen nemen, over vier of vijf jaar de schop al in de grond kan.

Bron: ANP

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “NS: bouw boven stations wegens ruimtegebrek”

Pat Rick|04.04.19|11:03

Risico’s en complexiteit wordt vele malen groter hierdoor. Wellicht is het beter om eerst kantoren te ontwikkelen, maar nog beter is het als er hoogbouw komt dichtbij het spoor en hoogwaardig OV zoals metro. Voorbeeld is Havenstad en E-district. NS heeft nog veel oude rangeerterreinen in steden. Dit is een goede verdichting als het met groen gecombineerd wordt.

Het is vreemd dat NS dit nu voorstelt, terwijl de gemeenten van de Brabantroute juist af willen van goederentreinen door hun kernen.

Robert Jan Roos|05.04.19|10:08

Mooi idee. Is dus een stap verder dan de ombouwplannen van grote oude emplacementen zoals Zaanstraat.
Bouwen boven spoor is zeker mogelijk, zie bijvoorbeeld Parijs. In Nederland ligt het spoor in de grote steden meestal “hoog” Om daar woningen boven te bouwen (met een “maaiveld” van ca. 6 meter boven het (hoge)spoor)geeft wel een heel andere zichtlijn aan deze steden.
Wel typisch te zien dat de beide voorbeelden in “Lees ook” enkel negatief (over extra kosten) zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.