Treinstation Breda

NS: bouw boven stations wegens ruimtegebrek

Treinstation Breda

De NS is in gesprek met de vier grote steden om te verkennen of het mogelijk is om boven spoorstations te bouwen. De bedoeling is om het ruimtegebrek in de steden tegen te gaan en bereikbare leefgebieden te creëren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “NS: bouw boven stations wegens ruimtegebrek”

Pat Rick|04.04.19|11:03

Risico’s en complexiteit wordt vele malen groter hierdoor. Wellicht is het beter om eerst kantoren te ontwikkelen, maar nog beter is het als er hoogbouw komt dichtbij het spoor en hoogwaardig OV zoals metro. Voorbeeld is Havenstad en E-district. NS heeft nog veel oude rangeerterreinen in steden. Dit is een goede verdichting als het met groen gecombineerd wordt.

Het is vreemd dat NS dit nu voorstelt, terwijl de gemeenten van de Brabantroute juist af willen van goederentreinen door hun kernen.

Robert Jan Roos|05.04.19|10:08

Mooi idee. Is dus een stap verder dan de ombouwplannen van grote oude emplacementen zoals Zaanstraat.
Bouwen boven spoor is zeker mogelijk, zie bijvoorbeeld Parijs. In Nederland ligt het spoor in de grote steden meestal “hoog” Om daar woningen boven te bouwen (met een “maaiveld” van ca. 6 meter boven het (hoge)spoor)geeft wel een heel andere zichtlijn aan deze steden.
Wel typisch te zien dat de beide voorbeelden in “Lees ook” enkel negatief (over extra kosten) zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: bouw boven stations wegens ruimtegebrek | SpoorPro.nl
Treinstation Breda

NS: bouw boven stations wegens ruimtegebrek

Treinstation Breda

De NS is in gesprek met de vier grote steden om te verkennen of het mogelijk is om boven spoorstations te bouwen. De bedoeling is om het ruimtegebrek in de steden tegen te gaan en bereikbare leefgebieden te creëren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “NS: bouw boven stations wegens ruimtegebrek”

Pat Rick|04.04.19|11:03

Risico’s en complexiteit wordt vele malen groter hierdoor. Wellicht is het beter om eerst kantoren te ontwikkelen, maar nog beter is het als er hoogbouw komt dichtbij het spoor en hoogwaardig OV zoals metro. Voorbeeld is Havenstad en E-district. NS heeft nog veel oude rangeerterreinen in steden. Dit is een goede verdichting als het met groen gecombineerd wordt.

Het is vreemd dat NS dit nu voorstelt, terwijl de gemeenten van de Brabantroute juist af willen van goederentreinen door hun kernen.

Robert Jan Roos|05.04.19|10:08

Mooi idee. Is dus een stap verder dan de ombouwplannen van grote oude emplacementen zoals Zaanstraat.
Bouwen boven spoor is zeker mogelijk, zie bijvoorbeeld Parijs. In Nederland ligt het spoor in de grote steden meestal “hoog” Om daar woningen boven te bouwen (met een “maaiveld” van ca. 6 meter boven het (hoge)spoor)geeft wel een heel andere zichtlijn aan deze steden.
Wel typisch te zien dat de beide voorbeelden in “Lees ook” enkel negatief (over extra kosten) zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.