Werkzaamheden vernieuwing wisselstraat Eindhoven

ProRail: Veiligheid in het geding door uitgesteld onderhoud aan het spoor

Volgens spoorbeheerder ProRail is er in de afgelopen jaren minder onderhoud aan het spoor en wissels gepleegd dan gepland. Wanneer vervanging nog langer wordt uitgesteld, kan dit mogelijk veiligheidsissues gaan opleveren. Dat meldt ProRail in een rapport aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uit november dat tot nu toe nog niet openbaar is gemaakt. 

In het rapport wijst ProRail op verschillende recente storingen en problemen. Doordat er meer en zwaardere treinen rijden, zit de elektriciteitsvoorziening volgens de spoorbeheerder aan zijn grens. Onder meer de brand in het onderstation bij Roosendaal begin 2017 wordt in het rapport genoemd.

Dat er minder is vervangen komt volgens ProRail onder meer door prijsstijgingen bij spooraannemers. Er is veel vraag vanuit omringende landen. “Indexering is er niet en door de toegenomen marktspanning stijgen de prijzen op sommige onderdelen met wel 30 procent”, aldus ProRail. De spoorbeheerder zegt hierdoor sneller dan gepland door zijn budgetten heen te zijn.

Verdeling onderhoud en vernieuwing

Volgens ProRail is de huidige technische staat van de infra goed, maar is het onmogelijk om dit niveau vast te houden wanneer het aantal reizigers toeneemt en er meer en snellere treinen gaan rijden. “De komende jaren moeten we onze strategie aanpassen om dezelfde kwaliteit te kunnen blijven bieden. Nu is de verdeling tussen onderhoud en vernieuwing 50-50. Omdat de afgelopen jaren vervangingen van het spoor en spoorsystemen zijn uitgesteld, moet er extra geld gestoken worden het vernieuwen van spoor, wissels, bovenleidingen en technische installaties.”

In stand houden

In een reactie aan het FD dat vandaag over het rapport berichtte, onderschrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat de noodzaak van meer investeringen in het spoor. “Van de ambities voor de toekomst van ons OV die we onlangs kenbaar maakten, is altijd duidelijk geweest dat hier investeringen bij horen”, laat ze weten aan de krant. “Die zitten ‘m inderdaad in de eerste plaats in het in stand houden van het goede niveau zoals we dit nu kennen, het beter benutten en ten slotte uitbreiden waar nodig.”

De situatie op het spoor wordt aanstaande donderdag besproken in de Tweede Kamer. De staatssecretaris laat via haar woordvoerder weten dat de inhoud van het rapport morgen niet op het programma staat, maar dat dit naar aanleiding van berichtgeving in het FD vast kort besproken wordt. “Eind april verschijnt er een rapport van de Inspectie Leefmilieu en Transport over hetzelfde onderwerp. We willen beide rapporten kort daarop uitgebreid behandelen in de Tweede Kamer.”

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat krijgt elke drie jaar een rapport over de staat van de infrastructuur van ProRail. Dit rapport gaat over 2017.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “ProRail: Veiligheid in het geding door uitgesteld onderhoud aan het spoor”

kees boer|04.04.19|23:28

IK zag hedenavond [4/4] op de Duitse tv dat de Deutsche Bahn ook meer geld vraagt voor onderhoud en diverse infrastructuele projecten

general mobil|14.04.19|08:35

Het rijk heeft altijd beknibbeld in het spoor.
Dan is het logisch dat de spoor aan nemers naar buiten gaan

Er is jaren beknibbeld op onderhoud door den haag.
Er is meer gekeken naar hoe veel kan ik besparen.

Hans Slobbe|29.04.19|12:04

De financiering van wegen en waterwegen werd, en wellicht wordt gezien als een investering, financiering van spoorwegen werd en wellicht wordt nog altijd gezien als uitgaven.
De versnippering van het spoor zou wel eens duurder kunnen zijn als de oude situatie van een Nederlands Spoorbedrijf, het is van de zotte dat Duitse en Franse overheidsbedrijven in de vijver kunnen vissen die eigenlijk aan Nederland toebehoren, herstel, het Nederlandse volk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.