Live blog RailTech Europe 2019 dag 3

De laatste dag van RailTech Europe 2019 stond in het teken van voorspellend onderhoud. Daarnaast was er weer een uitgebreid programma aan workshops en live demonstraties. Het was allemaal te volgen in dit live blog.

16.15: Schade aan spoorstaven, hoe onderzoek je dat en wat zijn veel voorkomende schades? Margreet Beuving en Martin Hiensch van Dekra Rail legden het uit in een van de laatste workshops op deze beurs. “Slijptreinen hebben steeds meer vermogen en locomotieven ook. Daarin ligt een deel van de oorzaak”, vertelt Hiensch. “We zien een nieuw schadebeeld waarbij de bovenlaag van de spoorstaaf, vooral in bogen, brosser wordt. Hierdoor ontstaan oneffenheden die voor slagwerking zorgen en daarmee weer scheuren. Baangebonden smeerinstallaties kunnen een oplossing zijn, maar dan moeten ze wel op de goede plek staan.”

14.00: ProRail ondertekent een samenwerkingsovereenkomst met de Britse infrabeheerder Network Rail. Beide bedrijven gaan kennis en informatie delen over onder meer ATO (Automatic Train Operation), intelligente infrastructuur en veiligheid (preventie spoorlopers en zelfdoding). ProRail-ceo Pier Eringa en zijn Britse collega Jon Shaw zetten zojuist op de beurs hun handtekening onder een vijf jaar durend samenwerkingsverband. Hierover later meer op SpoorPro.

13.35: Het middagprogramma van het congres gaat van start met een sessie over ‘New Predictive maintenance techniques’. Anahita Khosravipour, data-analist bij Asset.Insight trapt af met een presentatie over het  gebruik van een algoritme voor het monitoren van infrastructuur. Vooral om storingen door omgevallen bomen te voorkomen.

Tekst loopt verder onder de foto.

12.15: Hoe help je klanten met hun digitale transformatie? Daarover praten John Koot van OrangNXT en Mitchel Masius van Intraffic. Belangrijk uitgangspunt: de digitale transformatie is geen doel op zich, maar een manier om duidelijke geformuleerde doelen te bereiken. In de basis is de grote uitdaging om de twee soorten professionals bij elkaar te brengen die de digitale transformatie met zich meebrengt: zij die vooral op operatie gericht zijn en de mensen die zich met de IT-kant van het verhaal bezighouden.

11.50: Laurens Koppenol, Lead data-analyst bij ProRail, vertelt over predictive life cycle management bij de ProRail.

11.25: Jens Glöckner, oprichter en ceo bij DB Systel, een startup van Deutsche Bahn, geeft een presentatie over predictive maintenance diensten die gebruikt kunnen worden voor allerhande mechanische systemen. De nadruk in zijn verhaal ligt op akoestische infrastructuur monitoring (AIM) systemen. Het is een universale oplossing voor vroegtijdige storingsdetectie in mechanische systemen. AIM werkt met akoestische signalen die door de lucht worden opgevangen door speciale microfoons. De ontvangen data maakt het mogelijk om het opgevangen geluid te vergelijken met het geluid onder normale condities. AIM kan worden toegepast voor het onderhoud van liften, airconditioning systemen, automatische deuren en trappen in treinen.
Een van de weinige beperkingen van het systeem is volgens Glöckner dat er een stabiele dataverbinding voor nodig is.

De tekst gaat verder onder de foto.

11.15: Powerhouse Company en ProRail geven een workshop over het toepassen van een BIM (Bouwwerk Informatie Model) bij de bouw van stations. Het pas opgeleverde station van Assen dient hierbij als voorbeeld. Bij een BIM worden de ontwerpen van alle betrokken architecten, aannemers en andere betrokken partijen in een digitaal 3D-model gegoten. Fouten komen hierbij eerder aan het licht en alle betrokken kunnen via een online platform met elkaar communiceren en aanpassingen bekijken.

11.10: De tweede sessie van het congres gaat over de monitoring van spoorinfrastructuur. Robert Forde van de Britse railinfrabeheerder Network Rail doet verslag van het Intelligent Infrastructure programma bij zijn werkgever.  Network Rail zit in de afrondende fase van zijn zeven-jarig ORBIS programma (Offering Rail Better Information Services) Dit programma staat volledig in het teken van intelligent asset management. Binnen dit programma implementeerde Network Rail diverse oplossingen voor het verzamelen en gebruiken van data om kosten te besparen en veiligheid te verbeteren.

Tekst gaat verder onder de foto.

11.00: Op de stand van Koks Group neemt het Amsterdamse stadsvervoerbedrijf GVB een nieuw noodhulpvoertuig in ontvangst. Het gaat om een door Koks ingrijpend aangepaste Mercedes Unimog die in tandembedrijf met een andere Unimog over het metrospoor kan rijden. GVB gaat het nieuwe voertuig inzetten voor het afslepen van gestrande metro’s en onderhoud- en reparatiewerkzaamheden aan het metronet in Amsterdam. Koks Group droegt de GVB Unimog over aan GVB-directeur Techniek en Operatie Mark Lohmeijer en Marco Wagenaar, een van de toekomstige gebruikers.

10:15: Klara Paardenkooper van de Rotterdam Business School verzorgt een workshop over haar onderzoek naar de logistieke toepassingen van blockchain. Zij heeft onder meer aan dat blockchain voor heel veel zaken een oplossing kan zijn, maar zeker niet voor alles. Als systeem kan het vooral helpen om risico’s te reduceren en betrouwbaar te werken.

10.00: De eerste beursbezoekers stromen binnen.

09.50: Op het congres geeft Olga Fink, professor intelligent maintenance systems bij ETH Zürich, een presentatie over het gebruik van deep learning en kunstmatige intelligentie bij spooronderhoud.

Volgens Fink zijn de belangrijkste uitdagingen bij voorspellend onderhoud:
– Het grote aantal sensoren en andere hardware;
– Weinig specifieke storingen;
– classificatie;
– variabele en evoluerende bedrijfscondities;
– Vaak vals alarm.

De tekst gaat verder onder de foto.

09.30: Monika Heiming, executive director bij European Rail Infrastructure Managers (EIM Rail), belicht het standpunt van haar organisatie over voorspellend onderhoud.

09.10: Carlo Borghini, executive director bij Shift2Rail vertelt over mogelijke opties voor het onderhoud van spoor infrastructuur.

De tekst loopt verder onder de foto.

Carlo Borghini spreekt op RailTech Conferentie

09.05: Wouter van Dijk, directeur Asset Management bij ProRail, benadrukt in zijn presentatie het belang van nieuwe techniek in de spoorsector “We moeten overschakelen van onderhoud op voorspellen.”

09.00: Programmamanager Marieke van Gompel opent de laatste congresdag van RailTech Europe en heet de bezoekers van harte welkom. De conferentie staat volledig in het teken van voorspellend onderhoud aan de spoorinfrastructuur.

Lees ook: 

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.