Live blog RailTech Europe dag 1

Dinsdag 26 maart is de eerste dag van RailTech Europe in Jaarbeurs Utrecht. In dit live blog kun je alles wat er op dit grote railevenement gebeurt volgen.

16.30 “De bestuurder zit straks niet langer meer ín de trein, maar op een kantoor.” Arezki Amine, Hoofd Strategie Autonome Treinen bij Thales, praatte de deelnemers tijdens een workshop bij over autonome treinen en de voordelen voor vervoerders.

15.30 Na een korte Q & A sessie is de ERTMS conferentie afgesloten. Er is veel gezegd over dit cruciale maar complexe systeem. Hoe dan ook is ERTMS onmogelijk zonder een aantal simpele details. Dagvoorzitter Simon Fletcher probeerde ze allemaal te definiëren: uitdagingen, oplossingen, complexiteit, samenwerking, communicatie “Laten we samenwerken en communiceren op de netwerkborrels en niet vergeten om de komende twee dagen te praten over energiebesparing en voorspellend onderhoud.

15.05 Alfred Veider, vice president van Thales, geeft zijn mening over het vergroten van de capaciteit van ERTMS. Hij noemt daarbij een veelbelovende hybride level 3 versie die al getest is op het railnet in het VK, Nederland en Frankrijk. Veider benadrukt dat ERTMS gekoppeld moet worden aan management systemen en andere transportmiddelen. “De trein is altijd multimodaal. Je kunt niet vanuit je huis een trein nemen, je zult altijd een ander transportmiddel nodig hebben.”

15.00 John de Wilde van Spoorwegaannemer De Wilde krijgt een erkenning voor spoorwerk uitgereikt van ProRail.

14.50 De laatste ERTMS sessie begint met een verslag van Jeremy Debast, senior ERTMS/ETCS Signalling Engineer bij Infrabel. Hij vertelt over de ETCS implementatie in België. Op dit moment werkt Infrabel met drie niveau’s van het systeem: ETCS Level 1 LS, ETCS Level 1 FS and ETCS Level 2 FS. Dit resulteerde in de inzet van verschillende soorten materieel dat geschikt is voor verschillende systemen. Tegen 2025 zou het hele netwerk moeten zijn voorzien van het ETCS Level 2 systeem.

De tekst gaat verder onder de foto.

14.05 De Q & A sessies.

13.45 Jean Koulischer, digital mobility/signalling mainline pre-tendering directeur bij Alstrom geeft een presentatie over het ETCS Level 2 system project bij de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB).

13.25 Sonja Caraian, TMS Process Test Manager bij het Deense Signalling Programme, vertelt over de ervaringen in Denemarken met ERTMS.

13.30 ProRail wil tegen 2030 acht treinen per uur laten rijden op de drukste lijnen vanuit de Randstad. Dit in plaats van de eerder geplande zes per uur over het bestaande spoor. De railinfrabeheerder presenteerde de plannen zojuist op zijn stand. Doorgroeien kan volgens ProRail alleen door meer spanning op de bovenleiding te zetten, de treinbeveiliging aan te passen en gebruik te maken van de techniek van zelfrijdende treinen. Door het spoor opnieuw in te delen en te ontvlechten kan het aantal treinen verder doorgroeien op de plekken waar het nodig is.

13.10 Op de conferentie start de derde sessie met een presentatie van Peter Zijdemans, Principal Consultant bij Ricardo Rail. Hij legt uit hoe het implementatie proces van ERTMS verbeterd kan worden.

12.20 Promedia-directeur Joan Blaas opent RailTech Europe 2019 samen met NS-directeur Roger van Boxtel, John Voppen van ProRail, Libor Lochman van CER en ERTMS-coordinator Matthias Ruete.

John Voppen van ProRail: “Uitbreiding van de infrastructuur is niet de enige manier om groei te ondersteunen. we moeten innoveren.”

Libor Lochman van CER: “Ons gezamenlijke doel is om van het spoor transportmiddel nummer een te maken.”

NS-directeur Roger van Boxtel: “In rail hebben we meer Europa nodig en minder nationale belangen. We moeten alle Europese steden met elkaar verbinden”, zei hij en vroeg zich daarbij hardop af of de uitrol van ETRMS wel de juiste keuze is.

Volgens Matthias Ruete kan ERTMS juist de ruggengraat vormen van de digitalisering van het spoor. “Maar we moeten beleid ontwikkelen voor de on-board implementatie. Niet alleen die op het spoor.”

12.15 Marc de Wolf en Sander Brinkhuis van Strukton geven een workshop over Willow rail twin, een open source platform dat ingezet kan worden voor asset management in de breedste zin. Zowel voor technische informatie over infrastructuur en materieel als voor de analyse van data over inzet en reizigers.

Tekst gaat verder onder de foto.

11.40 De paneldiscussie ‘Hoe om te gaan met updates van ERTMS systemen?’ begint. Michiel Vijverberg (ProRail), Esme Kalshoven (Nederlandse Spoorwegen), Alfred Veider (Thales), Jean Koulischer (Alstom), Markus Betram (LTE Netherlands) bespreken de verschillende aspecten van ERTMS implementatie. Onderwerpen als veiligheid, personeel en problemen met procurement worden besproken. ERTMS stelt vervoerders voor een hoop uitdagingen, maar biedt ook veel voordelen.

11.30 Volgens Wim Knopperts, programmadirecteur ERTMS bij ProRail is “goede samenwerking de sleutel tot een succesvolle uitrol van ERTMS in Nederland. De programmaharmonisatie is bijna afgerond. We gaan het binnen enkele weken naar ons parlement sturen. De politieke besluitvorming zal dan afgerond zijn”, zegt hij. Knopperts verwacht dat ProRail in december kan starten met het ERTMS programma.

11.15 Alom demonstreert het verbinden van spoorstaven met termietlas-techniek.

De tekst gaat verder onder de foto.

11:05 De tweede sessie gaat over het Nederlandse ERTMS implementatieplan. Hugo Thomassen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat legt uit waarom Nederland dit systeem nodig heeft en hoe het wordt uitgerold.

10.35 koffiepauze.

10.15 IT-bedrijven CGI en OSIsoft namen in een workshop de uitdagingen en mogelijkheden door van digital twins in de spoorsector. “Alles begint met betrouwbare data”, leggen Robert Voute en Mathew Miller van CGI uit. Als voorbeeld noemde Miller de sensordata uit de wissels in het Nederlandse spoornet. “Oplopend stroomverbruik en trage operatie duiden op aanstaande storingen. Digitaal simuleren is bij uitstek geschikt voor voorspellend onderhoud, maar ook voor energiebesparing, procesoptimalisatie, compliance en veiligheidsmaatregelen.”

10.00 Een van de vragen uit de zaal is: “ Hoe gaat het met de uitrol van ERTMS in Centraal en Oost Europa?” Volgens Michel Ruesen nemen de landen in die regio het systeem in overweging, maar gaat hun aandacht vooral uit naar het verbeteren van hun infrastructuur. “Ze zijn met hun hoofden nog vooral bij het class B systeem.”
Matthias Ruete voegt daar aan toe dat hij nog in zal gaan op de invoering van ERTMS in Roemenië en de Baltische Staten.

Tekst gaat verder onder de foto.

10.00 De beurs is open en de eerste bezoekers komen binnen.

9.30 Michel Ruesen, managing director ERTMS Users Group deelt zijn ervaringen en de plannen van verschillende Europese landen met de inzet van ERTMS. Denemarken en Noorwegen schakelen over op ERTMS system Level 2 over hun hele netwerken. Denemarken doet dit tegen 2030, Noorwegen in 2034. Zweden werkt aan de uitrol van de meest recente editie van het systeem – B3R2. In Nederland zijn er vijf lijnen met ERTMS. Duitsland was tegen ERTMS vanwege hun eigen systeem, maar de overheid aldaar is inmiddels overstag ERTMS. “We moeten afscheid nemen van onze nationale ontwerpfilosofie.”

De tekst gaat verder onder de foto.

9.15: ERTMS-coördinator Matthias Ruete neemt het woord in een tot de nok toe gevulde zaal. “We nemen langzaam afscheid van de lappendeken die ERTMS nu is en bewegen in de richting van een ERTMS-netwerk, maar we zijn er nog lang niet.”  De grootste obstakels zijn volgens Ruete de landen die wel ERTMS in het spoor hebben liggen, maar geen materieel dat er mee communiceert.

9.05: Simon Fletcher, directeur Standardisation en coördinator Europa van UIC, betreedt het podium. Fletcher is dagvoorzitter van de eerste congresdag.

9.00: Programmamanager Marieke van Gompel opent het congres met een welkomstwoord. “In de komende drie dagen verwachten we meer dan achtduizend bezoekers uit 65 verschillende landen op RailTech Europe.”

7.15: TV-programma Goedemorgen Nederland brengt een bezoek aan de beurs. ProMedia-directeur Joan Blaas legt uit wat er te zien is. Bekijk hier de uitzending.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.