‘ERTMS is ingehaald door de tijd’
Eén van de keuzes die is gemaakt bij de ontwikkeling van ERTMS, is dat de intelligentie in de trein komt.
Joris van Dijk van de TU Delft en Eelco Schrik van Mott MacDonald wilen dit omdraaien. Zij vinden dat de intelligentie in de infrastructuur moet komen. Zij zijn van mening dat ERTMS niet het eindstation is en nodigen de spoormarkt uit om hierover in discussie te gaan tijdens RailTech Europe.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Interessant artikel. Jammer van die blijkbaar niet uit te roeien taalfout: <>
Het doel dat Van Dijk en Schrik voor ogen staat vergt een stevige sprong voorwaarts op het terrein van verkeersleiding, van de nauwkeurigheid en de mogelijkheid om de dienstregeling situationeel aan te kunnen passen, en van de treinbesturing. Jammer dat de schrijvers dat niet benadrukken. Een slimme trein is inderdaad niet nodig en gelukkig komt die er ook niet. Een trein met ERTMS is en blijft gewoon ‘dom’, eigenlijk is die alleen in staat zijn eigen remweg berekenen.
Om Teko bijna volledig te citeren: “Jammer van die blijkbaar niet uit te roeien techneuten-denkfout”.
Het gaat ten principale niet om de (technische) vraag waar de intelligentie moet zitten, of dat ATO het doel moet worden. Waar het om gaat, is de vraag hoe ERTMS een kosten-baten-effectieve oplossing kan worden waar klant & land wat aan hebben! Het oorspronkelijke idee was helemaal niet goed, het oorspronkelijke idee vormt de basis van alweer een megamiljardenverspillend spoorsectordrama.