Spoorproducent Track Tec richt pijlen op Benelux

De Poolse fabrikant van spoorcomponenten Track Tec gaat binnenkort onderdelen van wissels leveren aan onderhoudsaannemers die werken voor ProRail. Het bedrijf zit in de afrondende fase van een certificatieproces. “Vanwege de grote vraag naar wissels was er ruimte in de markt voor meer aanbieders”, zegt Amir Joneidi, directeur international sales bij Track Tec.

Complete wissels leveren voor ProRail is een van de lange termijn doelstellingen van het bedrijf, maar de homologatie van halve tongbewegingen, een essentieel onderdeel van een spoorwissel, is de eerste stap. Leveren aan bedrijven in de Benelux is niet nieuw voor Track Tec. Onder meer het GVB in Amsterdam en het stadsvervoerbedrijf in Antwerpen maken al jaren gebruik van de wissels en andere spooronderdelen van Track Tec. Ook bij Tatasteel in IJmuiden rijden industriële goederenlocomotieven op sporen van deze fabrikant. Losse onderdelen van het bedrijf worden door verschillende Nederlandse en Belgische spooraannemers gebruikt. “We zijn actief in twintig landen over de hele wereld, maar de Benelux is voor ons een heel interessante markt”, aldus Joneidi. “Allereerst is het relatief dichtbij, maar vooral vanwege de extreme dichtheid van het railnetwerk met veel wissels.”

Geen afnemer

Volgens ProRail worden er jaarlijks 800 tot 1.000 halve tongbewegingen vervangen in het Nederlandse spoornet. Er zijn op dit moment twee leveranciers van deze onderdelen in Nederland. Track Tec zou de derde kunnen worden. De huidige twee leveranciers leveren compleet voorgemonteerde wissels aan projectaannemers en componenten voor wissels aan de vier onderhoudsaannemers waar Prorail werkt. ProRail zelf is dus geen afnemer.

Track Tec wil starten met de levering van halve tongbewegingen in de hoekverhouding 1:9, bevestigt ProRail. Maar voordat het zo ver is moeten de onderdelen eerst gecertificeerd worden. ProRail stelt specifieke eisen aan de kwaliteit van de gebruikte componenten. Hieraan moet worden voldaan voordat het onderdeel aangeboden kan worden aan de markt. Deze certificering doet ProRail niet zelf, maar loopt in dit geval via Dekra.

Testwissels

Het homologatieproces neemt ongeveer achttien maanden in beslag, daarvan worden zes maanden gebruikt om de halve tongbewegingen in de praktijk te testen. Binnenkort ligt er een in Haarlem en een Utrecht. Er zijn diverse typen wissels in gebruik in Nederland. Track Tec laat nu voor het meest voorkomende type hun halve tongbeweging certificeren. “Dat betreft naar schatting de helft van de 800 tot 1.000 halve tongbewegingen die jaarlijks worden vernieuwd”, zegt ProRail-woordvoerder René Vegter. “Uiteindelijk is het dan aan de onderaannemers om te bepalen bij welke van de drie leveranciers ze hun componenten afnemen.”

Het product van Track Tec heeft volgens Amir Joneidi dezelfde kwaliteit als dat van de andere aanbieders, maar ik denk dat wij ons kunnen onderscheiden door de korte levertijd en concurrerende prijsstelling”, zegt Joneidi. “We hopen een derde van de jaarlijkse vraag te mogen leveren, maar dat is aan ProRail natuurlijk.”

Externe leveranciers

De assemblage van de wissels gebeurt in Polen en ook een groot deel van de componenten wordt daar in eigen huis geproduceerd. Onder meer de gebruikte bouten en moeren komen van Nederlandse leveranciers. “Dat heeft te maken met de eisen vanuit ProRail. Vooral vanuit veiligheidsoogpunt of uniformiteit. Die bouten worden door maar een Nederlandse fabrikant geleverd. In aantal zitten er daarom veel componenten van externe leveranciers in onze wissels, maar op het totaal is minder dan 20 procent van de onderdelen van externe leveranciers uit Nederland. We focussen ons vooralsnog op het conventionele spoor, maar later willen we ook wissels gaan bouwen en leveren voor de HSL. Ook werken we aan nieuwe samenwerkingen met stadsvervoerders en grote industriebedrijven met een eigen spoor voor kranen of ander materieel.”

Track Tec is in samenwerking met zijn Nederlandse vertegenwoordiger FSP Rail een van de exposanten op RailTech Europe 2019 dat van 26 tot en 28 maart plaatsvindt in de Jaarbeurs Utrecht. “Onze producten zijn te groot om mee te nemen naar de beurs, maar we presenteren wel wat we kunnen op grote beeldschermen en een deel van het management zal aanwezig zijn op de beurs. We willen hiermee onze toewijding naar de Benelux markt laten zien.

Lees ook:

Sensoralarm bij bevroren wissels voorkomt storingen

RailTech Europe 2019_728x90-NL

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.