Nieuwe perrontegel van De Hamer/De Meteoor

Innovatieve perrontegel te bekijken tijdens RailTech Europe

Betonproducent De Hamer, een zusterorganisatie van De Meteoor, heeft een nieuwe perrontegel ontwikkeld. Deze tegel heeft minder dan het maximaal gewicht van 9,5 kilogram voor het handmatig bestraten van perrons. Ze zijn anderhalve kilo lichter dan hun voorloper doordat er er uitsparingen zijn gemaakt aan de onderkant van de tegel. Deze perrontegel is tijdens RailTech Europe te bekijken op de stand van De Meteoor.

ProRail vroeg de markt om een lichtere perrontegel te bedenken. De Hamer ontwikkelde een nieuwe perrontegel die voldoet aan de ARBO-wetgeving. Dit is positief voor de stratenmakers en het milieu. De perrontegel is inmiddels gecertificeerd en kan nu overal worden toegepast.

De nieuwe ‘4U-tegel’ ziet er hetzelfde uit aan de bovenkant als een reguliere perrontegel. De dimensies van 30x30x5 moesten bewaard blijven. Tegelijkertijd moest er wel sprake zijn van gewichtsverlies. Om dat voor elkaar te krijgen, zijn er uitsparingen gemaakt aan de onderkant van de tegel in de vorm van een wafel. Daardoor is elke tegel lichter.

Bouwmanagers van ProRail geven uitleg gegeven over de perrontegel:

Duurzame producten

Moederbedrijf BTE Groep ontwikkelde eerder ook al soortgelijke duurzame en ARBO-vriendelijke producten. Zo ontwikkelde Vebo Beton een nieuwe generatie betonnen kabelkokers voor de railbranche. Deze kabelkokers zijn beduidend lichter dan het oude type.

“Door het gewicht van de kokers onder de vijftig kilo te houden en dat van de deksels onder de vijfentwintig kilo zijn de kokers nog te dragen en hanteren voor de aannemers die ze installeren of die onderhoud uitvoeren. Dat het gewicht lager is komt door de speciale betonsamenstelling die De Meteoor gebruikt bij de productie”, licht commercieel manager Stefan Schrader van De Meteoor toe.

De Meteoor heeft verder bij zijn stand op RailTech Europe tien meter spoor liggen, waarop een aantal duurzame producten worden gedemonstreerd. RailTech Europe vindt van 26 tot en met 28 maart plaats in Jaarbeurs Utrecht.

Lees ook:

RailTech Europe 2019_728x90-NL

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.