Railinfra-apparatuur ETS Spoor

Monitoring en data-analyse opkomende trends in railinfra

Een van de opkomende trends in de railinfra is digitalisering. Fabrikanten van spoormaterialen brengen bijvoorbeeld steeds vaker sensoren aan in hun producten, die vanuit apps worden aangestuurd. “Dit biedt spooraannemers op basis van data-analyse en monitoring de mogelijkheid om direct processen van bepaalde werkzaamheden in kaart te brengen”, legt directeur Rogier Schulmeister van ETS Spoor uit.

ETS Spoor demonstreert tijdens RailTech Europe op 26, 27 en 28 maart het digitale platform DARI (Data Acquisition for Rail Infrastructure), dat processen van verschillende apparaten tot in detail in kaart brengt. Het spoorbedrijf levert het monitoringsplatform van producent Goldschmidt Thermit aan de Nederlandse spoormarkt.

Digitalisering

“Spoorwerkers kunnen alle apparaten die aangesloten zijn op DARI aansturen via een app op de mobiele telefoon of tablet. De Smart Weld Jet maakt het bijvoorbeeld mogelijk het voorverwarmingsproces bij het lassen te automatiseren. Het systeem heeft een soort datalogger en zorgt ervoor dat het verwarmingsproces een constante duur en kwaliteit heeft”, aldus Schulmeister. Fouten bij het voorverwarmingsproces kunnen leiden tot kosten voor de spoorsector, omdat dit gevolgen heeft voor de veilige berijdbaarheid van het spoor.

Naast de automatisering van het voorverwarmingsproject biedt DARI ook de mogelijkheid om lasregistraties digitaal en centraal vast te leggen. “De lasser kan met een app op zijn mobiele telefoon de elektronische meetrei (een soort lineaal, red.) vastleggen bij dezelfde lasregistratie. Voorheen vulde hij een formulier in. Het voordeel hiervan is dat de lasopzichter na het uploaden van de data, al kan zien welke werkzaamheden zijn lassers hebben uitgevoerd.”

(Tekst loopt door onder afbeelding)Raildempers ETS SpoorDe raildemper van Polycorp.

Raildemper en vast stootjuk

Een ander product dat ETS Spoor op RailTech Europe laat zien, is een nieuw type raildemper van fabrikant Polycorp. De demper is opgebouwd uit rubber en staal en wordt tussen twee dwarsliggers aangebracht met behulp van twee clips. “Daar waar de huizen dicht bij het spoor liggen, zorgt deze demper voor een afname van ten minste 2,5 decibel aan geluid van voorbijrijdende treinen”, aldus Schulmeister.

De spoorleverancier toont verder op de railbeurs een nieuw type vast stootjuk van fabrikant Rawie en een nieuw type Vossloh W-bevestigingssysteem voor een betonnen dwarsligger. Daarnaast kunnen de bezoekers van de stand van ETS Spoor (nummer 5.009) door een virtual reality-bril de laatste technologische ontwikkelingen van Arcelor Mittal en Vossloh bekijken.

Lees ook:

ETS Spoor toont nieuwe dwarsligger tijdens RailTech Europe

RailTech Europe vindt van 26 tot en met 28 maart plaats in Jaarbeurs Utrecht. Bezoek de website voor meer informatie.

RailTech Europe 2019_728x90-NL

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.