emplacement Roermond, foto: ProRail

Emplacement Roermond krijgt nieuwe treinbeveiliging

Aannemer Van Gelder Rail en ingenieursbureau Movares zijn deze maand in opdracht van ProRail begonnen met de vernieuwing van de treinbeveiliging op emplacement Roermond. De werkzaamheden zijn onderdeel van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT).

Drie jaar geleden besteedde ProRail de eerste vier corridors aan voor de vervanging van de traditionele relaisbeveiligingssystemen, die nog op veel plekken voorkomen op het spoor: Limburg Zuid (met daarin onder meer de emplacementen Roermond en Sittard), Limburg Noord (spoorlijn tussen Nijmegen en Venlo), Weert en omgeving en het Gooi. Movares won twee percelen: Limburg Zuid, de grootste corridor, en het Gooi.

Spoorinfrastructuur

Het werkgebied in Roermond loopt van de N280 in het noorden tot de Leropperweg in het zuiden. Kabels, seinen, relais- en voedingskasten naderen het einde van hun levensduur en worden daarom vervangen. In totaal worden tientallen kilometers aan nieuwe kabels en leidingen gelegd. Ook wordt er een nieuwe technische ruimte gebouwd en worden de kasten langs de baan vernieuwd.

Tijdens de werkzaamheden blijven de treinen rijden. Houten hekken langs de sporen moeten voorkomen dat de baanwerkers per ongeluk op een spoor terecht kunnen komen waar treinen rijden. De werkzaamheden zullen ruim een jaar in beslag nemen.

Weert en omgeving

In de zomer van 2018 werd het eerste grote baanvak binnen het PVT-programma al opgeleverd tussen Eindhoven en Roermond. Het ging om het perceel Weert en omgeving, dat gegund werd aan Verebus, die het samen met een aantal partners, waaronder VolkerRail, uitvoerde. Er zijn vier nieuwe relaishuizen gebouwd en het oude treinbeveiligingsinstallatie is vervangen door een elektronische variant (iVPI-interlocking).

Lees ook:

Eerste grote baanvak Programma Vervanging Treinbeveiliging deze maand klaar

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Emplacement Roermond krijgt nieuwe treinbeveiliging”

Erik Huisman|28.02.19|12:41

Hmmmm… Ik heb zeker iets gemist/over het hoofd gezien…

Nieuwe treinbeveiliging = ERTMS/ETCS

Toch?

Erik Huisman|28.02.19|12:42

Hmmm… Ik heb zeker iets over het hoofd gezien/gemist…

Nieuwe treinbeveiliging = ERTMS/ETCS

Toch?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.