Demonstratie thermietlas-systeem Alom klantendag

Demonstratie calamiteitenaanpak en spoortechniek tijdens RailTech Europe

Tijdens RailTech Europe kunnen bezoekers de toepassing van diverse spoortechnieken van dichtbij meemaken op een speciaal demonstratieplein op het terrein van Jaarbeurs Utrecht. Spoorleverancier Alom demonstreert iedere dag de werking van thermietlas-systemen, ProRail Incidentenbestrijding laat zien hoe te handelen bij calamiteiten en Robel toont diverse lastechnieken.

Spoorleverancier Alom gaat tijdens RailTech Europe twee thermietlas-systemen van producent Pandrol demonstreren. Thermietlassen is een techniek waarbij spoorstaven met een temperatuur van ruim 2500 graden voegloos aan elkaar worden gelast. Dit gebeurt met een emmer met daarin thermiet, een mengsel van ijzer en aluminiumpoeder. In de emmer wordt een ontsteker geplaatst die een chemische reactie start, waardoor de spoorstaven met elkaar worden verbonden. Thermietlassen wordt toegepast bij het lassen van alle type en kwaliteiten van spoorstaven inclusief groefrails en kraanrails.

Demonstratie

Het eerste systeem dat Alom demonstreert zit in een stalen emmer dat kan worden uitgerust met een speciaal filterdeksel. Directeur Mark van den Rijen van Alom: “De thermiet wordt in de emmer verbrand, waarbij veel rookvorming ontstaat. Dankzij het filter wordt deze rook opgesloten en geabsorbeerd, waardoor veiliger gewerkt kan worden. Dit is beter voor de gezondheid van lassers en hun collega’s in het spoor, maar biedt bijvoorbeeld ook voordelen bij het uitvoeren van werkzaamheden in tunnels.” Doordat de zandmal op innovatieve wijze in de emmer zit, ligt het residu na het lassen los in de emmer waardoor het eenvoudig is te scheiden en kan de stalen emmer gewoon bij het oud ijzer.

Het tweede thermietlas-systeem dat wordt gedemonstreerd, zit in een kartonnen emmer. “Het voordeel van dit systeem is dat nagenoeg al het materiaal, inclusief de emmer, verbrandt. Daardoor heb je bijna geen restmateriaal om af te voeren, waarmee veel tijd kan worden bespaard. Doordat de emmer van karton is, is het systeem daarnaast ook nog voordeliger dan systemen met een ijzeren emmer.”

ProRail Incidentenbestrijding

Bij een calamiteit op en rond het spoor komen de medewerkers van de ProRail Incidentenbestrijding in actie. Zij zorgen ervoor dat bij alle incidenten op en rond het spoor 24 uur per dag en 7 dagen per week professioneel worden afgehandeld. Er is sprake van een incident als de spoorinfrastructuur voor een langere periode geheel of gedeeltelijk niet beschikbaar als gevolg van een aanrijding met een voertuig of een persoon, bij extreme weersomstandigheden of bij dieren die het spoor oversteken.

De medewerkers van de ProRail Incidentenbestrijding zijn getraind om op een juiste wijze te handelen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen die gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid, veiligheid en het milieu. Met behulp van speciaal uitgeruste voertuigen kunnen zij moeilijk toegankelijke plaatsen het spoor bereiken. Tijdens RailTech Europe demonstreert de Incidentenbestrijding deze speciale voertuigen.

(Tekst loopt verder onder foto)ProRail Incidentenbestrijding, foto: ProRailVoertuigen van de ProRail Incidentenbestrijding. Foto: ProRail.

RailTech Europe

RailTech Europe is van 26 tot en met 28 maart in Jaarbeurs in Utrecht. Gedurende drie dagen worden ruim tienduizend bezoekers verwacht, die ruim 150 stands van spoorbedrijven kunnen bezoeken. Een van de belangrijke pijlers van het grote internationale spoorevenement is het verbreden van kennis. Vakprofessionals krijgen hiertoe de gelegenheid door deel te nemen aan internationale spoorconferenties en bijna honderd workshops.

Lees ook:

RailTech Europe 2019_728x90-NL

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.