Werkzaamheden in het Duitse Koblenz

Ruim 10 miljard euro voor modernisering Duitse spoornet

De modernisering van het Duitse spoorwegnetwerk gaat ook in 2019 door. Deutsche Bahn trekt dit jaar 10,7 miljard euro uit voor verbetering van infrastructuur en stations. De planning is om in 2019 zo’n 1.500 kilometer spoor, ruim 300 bruggen en ongeveer 650 stations te renoveren.

Deutsche Bahn is ruim vier jaar geleden gestart met een groot investeringsprogramma om het spoornet te verbeteren. Daaraan betalen zowel de federale overheid als de deelstaatoverheden mee. Volgens manager Infrastructuur Ronald Pofalla van Deutsche Bahn is er al veel werk verzet. “We zijn op de goede weg. Investeringen in het spoorwegnet hebben effect. Sinds 2010 hebben we 16.000 kilometer spoor hersteld, bijna de helft van het routenetwerk.” Sinds 2015 zijn er 770 spoorbruggen opgeknapt en het afgelopen jaar 700 stations.

Modernisering van het spoor is niet alleen nodig om de verwachte groei van het reizigers- en goederenvervoer op te kunnen vangen, maar ook omdat de staat van onderhoud te wensen overlaat.

Digitalisering

Om meer capaciteit in het Duitse spoorwegnet te creëren, richt DB zich ook meer op digitalisering van het spoor. Ronald Pofalla: “We verwachten landelijke capaciteitsuitbreidingen tot 20 procent.” Daarnaast breidt DB haar spoornetwerk uit. Vijftig nieuwe projecten en uitbreidingsprojecten staan gepland of worden uitgevoerd dit jaar.

Onlangs kwam het Bundesrechnungshof, de Duitse rekenkamer, met een kritisch rapport over de financiering van de spoorweginfrastructuur in Duitsland. De rekenkamer vindt de huidige financieringswijze risicovol omdat onduidelijk is hoe Deutsche Bahn de gelden van de federale overheid precies inzet voor onderhoud van het spoornet.

Rapport Duitse rekenkamer

De infrastructuur is in slechte staat en de investeringsachterstand groeit, concludeerde de rekenkamer. Als er niets verandert verslechtert het spoor alleen maar, ondanks de stijgende federale fondsen, zo waarschuwde de rekenkamer. Volgens de rekenkamer moet de federale overheid de overeenkomst met Deutsche Bahn op korte termijn al aanpassen en niet de looptijd tot 2025 afwachten. Eén van de zwakke punten in het huidige systeem is dat de voornaamste kwaliteitsindicatoren geen goede indruk geven van de werkelijke toestand van de infrastructuur, meent de rekenkamer.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Ruim 10 miljard euro voor modernisering Duitse spoornet”

kees boer|24.02.19|13:00

Zo kan het ook

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.