Tunnels als voorbereiding op extra sneltrein Groningen-Leeuwarden

Vanwege de voorjaarsvakantie in het noorden van het land staan er in Groningen en Friesland de hele week werkzaamheden aan het spoor op het programma voor de uitvoerders van het project ESGL: Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden. Zo worden in Hardegarijp en Veenwouden twee tunnels ingeschoven.

Voor het plaatsen van de verkeerstunnel naast het station in Hardegarijp donderdagmiddag en -avond verwachten ProRail en aannemer Heijmans veel belangstelling. Daarom wordt er een uitkijkpunt neergezet voor belangstellenden. De werkzaamheden zijn nu al via een livestream te volgen. De werkzaamheden starten op woensdag met het verwijderen van de sporen. Daarna wordt de spoorbaan ontgraven, waardoor er ruimte ontstaat om het tunneldeel in te schuiven. Nadat dit deel op zijn plek geschoven is, wordt de tunnel weer aangevuld en wordt het spoor teruggebouwd. Op maandag moeten er dan weer treinen kunnen rijden. Tot die tijd zet Arriva bussen in.

Aanpassingen

Op dit moment rijden er tussen Groningen en Leeuwarden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Het project ESGL maakt mogelijk dat er nog een extra sneltrein komt. Daarvoor zijn de nodige aanpassingen nodig, zoals de onderdoorgang in Hardegarijp die een overweg vervangt. Om de veiligheid te vergroten gaan er op het traject vijf particuliere overwegen dicht en drie onbeveiligde overwegen worden beveiligd met halve overwegbomen.
Verder zijn er aanpassingen aan perrons en sporen nodig. Om de extra sneltrein in de dienstregeling te laten passen is er ook een stuk extra spoor nodig: van Hoogkerk tot Zuidhorn. Zuidhorn krijgt een keerspoor, zodat de pendeltrein tussen Groningen en Zuidhorn kan blijven rijden.

De werkzaamheden voor ESGL lopen door tot en met 2020. ProRail voert het project uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Groningen en Friesland. Dat gebeurt in samenwerking met alle betrokken gemeentes. Voor de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden is 171 miljoen euro beschikbaar.

Andere spooronderdoorgangen

Naast de tunnel in Hardegarijp zijn er nog drie andere spoorondergangen in het noorden van Nederland waar ProRail deze week aan werkt in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe. In Assen gaat het om tunnel De Maten, bij Haren om de laatste fase van de aanleg van de onderdoorgang en tussen Veenwouden en Kuikhorne om een fiets- en voetgangerstunnel.

Lees ook:

Werkzaamheden project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden van start

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Tunnels als voorbereiding op extra sneltrein Groningen-Leeuwarden”

Jules Vismale|24.02.19|12:35

Ofschoon ze daar tussen Groningen en Leeuwarden zelfs de spoorlijn tussen Zuidhorn en Hoogkerk verdubbelen zal helaas deze spoorlijn ongetwijfeld toch nog wel gewoon voor 35% enkelsporig blijven en zonder elektrificatie. Vrijwel het hele spoorweggent in het noorden dateert nog uit de 19de eeuw, is grotendeels enkelsporig, monumentale stations zijn al voor meer dan 70% gemoderniseerd en ze worden aan weerszijden door oerlelijke en veel grotere kantoorgebouwen ingesloten!

kees boer|24.02.19|13:03

Ik juich dit wel toe maar wanneer wordt de Maaslijn nou eens een keer aangepakt ,elektrificatie en spoorverdubbeling ? Dit staat al bijna 70 jaar op de rol terwijl voor het noorden deze capaciteitsuitbreiding van de laatste decennia is

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.