Zelfrijdende locomotief op de Betuweroute, foto: ProRail

Jaaroverzicht deel 2: nieuwe spoorinnovaties en tragiek

In de tweede helft van 2018 blijft de capaciteitsverhoging op het spoor onderwerp van debat. De sector zet zich in voor een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn en de eerste zelfrijdende trein gaat op het Nederlandse spoor rijden. Helaas valt er in Oss een zeer ernstig spoorongeval te betreuren, waarbij vier kinderen om het leven komen.

De Noord/Zuidlijn wordt in juli onder grote belangstelling geopend. Kersverse burgemeester Femke Halsema erkent bij de opening dat de nieuwe metroverbinding veel heeft gevraagd van de stad en van de Amsterdammers. In de eerste week na de start maakten meer dan 72.000 reizigers gebruik van de Noord/Zuidlijn.

Het Nederlands Kamerorkest tijdens de opening van de Noord/Zuidlijn

Capaciteit

ProRail meldt in augustus bij de capaciteitsverdeling van 2019 bekend dat het Nederlandse spoornetwerk uit zijn voegen barst. Spoor erbij leggen heeft volgens de spoorbeheerder weinig zin, want daar is ook bijna geen ruimte voor. De enige manier om meer treinen te laten rijden, is om het bestaande spoor beter te benutten:

Royal HaskoningDHV maakt in dezelfde maand bekend alle medewerkers en projecten van de railafdeling van ingenieursbureau Verebus over te nemen. Met deze overname versterkt het bedrijf haar positie op de groeiende railmarkt. Verebus is onderdeel van het Duitse bedrijf TÜV NORD. De Duitse onderneming besloot om een nieuwe eigenaar te vinden voor de Nederlandse railactiviteiten.

Zwarte dag

Donderdag 20 september is een zwarte dag voor de Nederlandse spoorsector. Op die dag vindt er een tragisch ongeluk plaats op een spoorwegoverweg in Oss, waarbij een trein in aanrijding komt met een elektrische bakfiets. Vier kinderen komen om het leven en een kind en een volwassene raken zwaargewond.

NS, Deutsche Bahn, het Nederlandse en Duitse ministerie van Infrastructuur en de betrokken Duitse deelstaten hebben tijdens de railvakbeurs InnoTrans verregaande afspraken gemaakt om de intercity tussen Amsterdam en Berlijn te versnellen. Het doel is om in 2023 in ongeveer vier uur in plaats van de huidige 6 uur en 22 minuten tussen beide steden te reizen.

Betonblokken en HSL-Zuid

ProRail-topman Pier Eringa maakt in oktober bekend sommige Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) af te willen sluiten met betonblokken. Procedures rond onveilige spoorwegovergangen duren volgens hem te lang en daarmee is de veiligheid volgens hem in het geding.

ProRail en NS komen met een langetermijnvisie die ervoor moet zorgen dat de prestaties op de HSL-Zuid de komende jaren flink verbeteren. Ze schatten de kosten daarvan in tussen de 478 en 697 miljoen euro. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur vindt de maatregelen te duur en wil eerst de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in 2021 afwachten. ProRail en NS reageren teleurgesteld.

Traxx-locomotief met rijtuigen voor HSL

ERTMS Center en spoorprofessor

Op 5 november is de officiële opening van het ERTMS Center in het Railcenter in Amersfoort. De verwachting is dat het werk van zo’n 17.000 mensen in de spoorsector zal veranderen door de komst van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Het centrum stoomt de spoorsector klaar voor de komst van dit nieuwe systeem.

Rob Goverde heeft in november zijn officiële intreerede als hoogleraar Railway Traffic Operations and Management aan de TU Delft. Hij pleit ervoor dat het Nederlandse spoor veel sneller moet overschakelen naar ERTMS. Door de komst van dit systeem wordt volgens hem ook de dienstregeling steeds nauwkeuriger, waardoor het spoor optimaal benut kan worden.

Batterijtreinen en ATO

De provincies Groningen en Friesland willen in 2019 of 2020 gaan experimenteren met batterijtreinen, naast de pilot die in Groningen zal plaatsvinden met een waterstoftrein. Groningen wil de uitkomsten van beide proeven afwachten voordat er een keuze wordt gemaakt voor een techniek; Friesland heeft al aangegeven te kiezen voor een batterijtrein met opportunity charging.

Spoorgoederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding, ProRail en Alstom voeren in december een succesvolle testrit uit met een zelfrijdende locomotief. In de cabine van de trein waren ProRail-directeur Pier Eringa, minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur, een machinist en een beproevingsritleider aanwezig. Volgens manager Innovatie Chris Verstegen van ProRail is met het experiment op de Betuweroute “de aftrap voor het tijdperk van automatisch rijden” op het spoor gegeven.

Lees ook:

Jaaroverzicht deel 1: spoorgoederenvervoer in de lift en tegenslag

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en hoofdredacteur van de Bredase vestiging van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.