Een goederentrein rijdt over de betuwelijn naar Duitsland, foto: Hollandse Hoogte

‘Meer maatregelen nodig om overlast zuidwestboog te beperken’

Vijf Brabantse gemeenten uiten in een brief opnieuw hun zorgen bij staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) over de gevolgen van de voorgenomen aanleg van de zuidwestboog tussen Meteren en Boxtel. De nieuwe verbinding leidt volgens hen tot veel overlast voor bewoners langs het spoor, vooral de toename van het goederenvervoer. Er is extra onderzoek nodig om alle pijnpunten te kunnen wegnemen, menen de gemeenten.

De zuidwestboog vormt in de toekomst een nieuwe goederencorridor tussen de Betuweroute en de Brabantroute en is speciaal bedoeld voor goederenvervoer. De aftakking van de Betuweroute is een van de maatregelen uit het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), in het leven geroepen om ruimte op het spoor te bieden aan meer reizigers- en goederenvervoer. De komst van de zuidwestboog ontlast de Brabantroute.

Andere gedachten

De gemeenten in de buurt van tracé – Geldermalsen, Neerijnen, Zaltbommel, Maasdriel en Den Bosch – hebben hun twijfels over de noodzaak van de zuidwestboog, die dwars door woongebieden gaat lopen. Ze vinden dat de Betuweroute beter benut moet worden. Ook begin dit jaar lieten ze dat al weten als reactie op het ontwerptracébesluit. Volgens de gemeenten ondervinden de bewoners in het gebied waar de goederencorridor moet komen nu al veel overlast. Met de nieuwe zuidwestboog wordt dat alleen maar erger, vrezen ze. In hun brief proberen ze de staatssecretaris alsnog op andere gedachten te brengen, “voordat u een onomkeerbaar besluit neemt”.

Dat Van Veldhoven overweegt om aanvullende maatregelen te nemen op het tracé tussen Meteren en Boxtel om de overlast te verminderen, vinden de vijf gemeenten niet voldoende. Die nemen hooguit de ergste knelpunten weg. Het onderzoek waarop dat voornemen is gebaseerd is in de ogen van de gemeenten niet afdoende. Ze zien de geluidsoverlast alleen maar toenemen. “Er worden te weinig maatregelen genomen om de risico’s van de groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen weg te nemen. En de trillinghinder blijft zo hoog dat omwonenden hier last van houden of krijgen of zelfs gezondheidsklachten door krijgen.”

Nieuw onderzoek

De vijf gemeenten dringen bij de staatssecretaris aan op nieuw onderzoek, met als uitgangspunt geen geluidstoename, Vmax 0,4 voor trillingen en maatregelen om de risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen terug te brengen. De gemeenten zijn bereid mee te betalen aan dat onderzoek, schrijven ze in hun brief. Ze willen bovendien in het overleg met het ministerie voortaan gezamenlijk optrekken met drie andere gemeenten met hetzelfde belang: Vught, Haaren en Boxtel.

Lees ook:

‘Snelheid goederentreinen tussen Meteren en Boxtel moet omlaag’

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.