tweelaags treinparkeergarage

Tweede etage opstelterrein oplossing voor capaciteitstekort treinen

Strukton Rail wil het tekort aan opstelcapaciteit voor treinen aanpakken door opstelterreinen een tweede verdieping te geven. Op die manier ontstaat er een soort parkeergarage voor treinstellen. Het spoorbedrijf heeft een ontwerp uitgewerkt voor een tweede laag op het opstelterrein aan de Cartesiusweg in Utrecht.

Er is een tekort aan opstelcapaciteit in Nederland. Dit meldde ProRail bij de bekendmaking van de capaciteitsverdeling van 2019. “De behoefte aan opstelplekken zal volgend jaar alleen maar groter worden, omdat er meer treinen gaan rijden,” stelde de spoorbeheerder.

Dit tekort zorgt ervoor dat de groei van het treinverkeer wordt beperkt. “Toch moeten we in Nederland naar meer openbaar vervoer toe willen we bereikbaar en duurzaam blijven,” zegt Strukton Rail. Daar hoort snel kunnen schakelen om aan dagelijkse wijzigingen in de vervoersbehoefte te voldoen bij.

Parkeergarage

Managing consultant Erland Tegelberg van Strukton Rail presenteert het idee voor de parkeergarage op 4 december. Hij zal dan een schetsontwerp toelichten. In het voorbeeld komt een tweede laag bovenop het bestaande opstelterrein aan de Cartesiusweg. Op deze tweede verdieping wordt 5 kilometer spoor verdeeld over twintig sporen. Hierdoor ontstaat er ruimte voor 200 extra bakken. Doordat er voldoende capaciteit is, kan snel overtollig materieel worden geparkeerd. Andersom kunnen er ook snel extra treinstellen worden ingezet.

tweelaags treinparkeergarageTekening van de treinparkeergarage. Bron: Strukton Rail.

De tweede laag krijgt een dubbele toegang vanaf de toerit van een bestaande fly-over. Daardoor kunnen de treinen op een bovenste laag al op hoogte binnen rijden op hun eigen dek. Vervolgens worden de treinstellen verdeeld via wissels over de twintig sporen, die elk tot 350 lang zijn. Omdat er bordessen langs de sporen komen, kunnen spoormedewerkers treinen rangeren en schoonmaken.

Toekomst

Ook aan duurzaamheid is gedacht: de betonnen dekken waar de sporen in liggen, worden voorzien van zonnepanelen. Deze kunnen energie opwekken. Strukton Rail kijkt ook verder dan de nabije toekomst: in het verschiet wordt overwogen om de treinen met op afstand bestuurbare onbemande stille, elektrische robotlocomotieven naar en van hun plek te brengen.

Lees ook:

ProRail: spoor barst uit zijn voegen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.