Een passagierstrein van SBB, bron: SBB CFF FFS

Spoorlopers grootste veroorzaker ongelukken spoor Europa

Ruim 50 procent van de spoorongelukken in Europa worden veroorzaakt door mensen die onbevoegd het spoor betreden. Dat blijkt uit het jaarlijkse veiligheidsrapport van de internationale spoororganisatie UIC. De organisatie roept daarom overheden op om burgers in te lichten over de gevaren van het betreden van het spoor. 

In totaal gebeurden er 1.785 significante ongelukken in 2017 op het Europese spoor. Dat zijn ongelukken waarbij er bijvoorbeeld sprake was van een sterfgeval, zwaar letsel of lange baanvakstremming. Dat is 3 procent minder dan 2016 (1.846) en net iets meer dan het veiligste jaar, 2015. Toen gebeurden er 1.780 ongelukken. In 80 procent van alle gevallen werden derden als oorzaak van de ongelukken op het Europese spoornetwerk geregistreerd. Daarbij gaat het vooral om mensen die onbevoegd het spoor betreden. 24 procent waren ongelukken op spoorwegoverwegen.

Er zijn minder dodelijke slachtoffers gevallen in 2017. In 2016 waren het er 1.098, in 2017 waren dat er 972. Maar bij wel 95 procent van de 972 fatale ongelukken was een persoon van buiten de spoorsector betrokken. UIC zegt dat de spoorsector maar beperkt invloed heeft op deze personen. De spoororganisatie vindt daarom dat autoriteiten verantwoordelijkheid moeten nemen bij het inlichten van inwoners over de potentiële gevaren van het betreden van de spooromgeving.

“Het is van het grootste belang dat overheden een rol spelen bij het bevorderen van kennis en bewustwording van de risico’s,” adviseert UIC. “Autoriteiten moeten zich blijven inspannen om het spoor te beschermen tegen het gedrag van onbevoegden, net zoals ze dat al jaren doen voor het wegvervoer.”

Spoorsector

Interne oorzaken binnen de spoorsector waren bij 16 procent van de gevallen de reden van het ongeluk. Het gaat hier om menselijke fouten, zoals fouten gemaakt door machinisten of onderhoudspersoneel, en technische defecten, zoals gebreken aan het materieel.

Er vielen in totaal 77 slachtoffers onder medewerkers van spoorbedrijven. In 62 procent van de gevallen raakte een medewerker ernstig gewond. Bij 38 procent overleed een medewerker. Er vielen in 2017 meer slachtoffers onder spoormedewerkers dan in 2016. Toen vielen er 63 slachtoffers onder spoormedewerkers. De meeste ongelukken met slachtoffers gebeuren doordat ze worden geraakt door bewegend materieel tijdens het rangeren.

Botsingen en ontsporingen

Bij treinbotsingen en ontsporingen was er sprake van een lichte toename ten opzichte van 2016, maar tussen 2012 en 2016 is het aantal treinbotsingen gedaald met 33 procent en het aantal ontsporingen is gehalveerd. Daarom is er alsnog sprake van relatief weinig ongelukken in deze categorieën.

Treinbotsingen en ontsporingen

In totaal gebeurden er 124 ongelukken van dit soort ongelukken, resulterend in 10 sterfgevallen. Bij 72 gevallen liep het slachtoffer ernstig letsel op. Slechts twee ongevallen waren verantwoordelijk voor meer dan de helft van de slachtoffers. UIC legt nadruk op het feit dat er in 104 gevallen helemaal geen slachtoffers vielen.

Veilig

UIC zegt dat treinreizen al de veiligste manier is van reizen over land. Toch wordt het Europese spoor nog steeds veiliger. Tussen 2012 en 2017 is het aantal ongelukken en slachtoffers met bijna 20 procent gedaald. UIC zegt dat dit komt doordat de spoorsector zich actief inzet om het spoor veiliger te maken.

Dat blijkt ook uit de Global Safety Index (GSI) van UIC. Hierin staan niet alleen harde cijfers over ongelukken. Ook oorzaak, soort, frequentie en categorie slachtoffer worden hierin gewogen. Zo wegen ongelukken die veroorzaakt werden door fouten van spoorbedrijven en waar passagiers en medewerkers bij betrokken waren zwaarder dan ongelukken bij spoorwegovergangen.

UIC GSI

Volgens UIC biedt dit ‘dieper inzicht’ in de algehele veiligheid op het spoor. Uit de GSI blijkt dat, ondanks dat het aantal ongelukken sinds 2015 ongeveer gelijk is gebleven, het spoor in 2017 weer iets veiliger is geworden.

Veiligheidsrapport

Dit was de twaalfde keer dat UIC een veiligheidsrapport uitbracht. UIC heeft cijfers van 23 voornamelijk Europese landen, waaronder Nederland, België, Spanje en Tsjechië. Dit jaar had UIC voor het eerst ook cijfers van Iran, Ierland en Turkije.

Het volledige rapport is hier te vinden.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorlopers grootste veroorzaker ongelukken spoor Europa”

Ton Spies|03.12.18|10:02

Zou het niet beter zijn om 2015 met 1780 ongevallen niet aan te duiden als het veiligste jaar maar als het jaar met de minste ongelukken?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.