Grubbenvorst Maaslijn ProRail

Maaslijn geteisterd door storingen

De Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo wordt de afgelopen weken geplaagd door storingen. Deze maand was het al zeven keer raak. Een kapotte kabel zorgde maandagochtend voor een wisselstoring. Ook treedt er steeds een spookstoring op, waarbij de seinen zonder reden op rood springen. ProRail is nog op zoek naar de oorzaak.

Het treinverkeer lag maandagochtend tijdelijk stil wegens een wisselstoring tussen Cuijk en Boxmeer. Uiteindelijk bleek een kapotte kabel de oorzaak van de storing te zijn. Nadat deze was vervangen, kon het treinverkeer weer volgens dienstregeling rijden.

Van een andere storing is de oorzaak nog onbekend. De afgelopen weken had de Maaslijn tussen Cuijk en Mook tot zes keer toe last van een spookstoring: de seinen springen op rood terwijl er geen trein aankomt. Na de spookstoring wordt het systeem gereset en kan het treinverkeer worden hervat. Monteurs hebben tot nu toe nog geen defecten gevonden. Daarom blijft de oorzaak vooralsnog een raadsel. Volgens ProRail is er waarschijnlijk geen verband tussen de kapotte kabel en de spookstoring.

Zoektocht

Monteurs worden in de zoektocht naar de oorzaak bijgestaan door een team van specialisten van ProRail, de aannemer en de fabrikant van de beveiligingsapparatuur. Ze controleren samen stapsgewijs alle apparatuur langs de baan. Ook worden preventief onderdelen vervangen en kabels en leidingen doorgemeten.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Maaslijn geteisterd door storingen”

Pat Rick|21.11.18|12:26

In de Randstad wordt dit niet gepikt. ProRail richt zich voornamelijk daarop en A’dam krijgt een miljard voor verbeteringen. De problemen met de Schipholtunnel zijn ook opgelost, dus waarom dit niet? Tijd voor politieke druk, want dat is het enige waar ProRail blijkbaar naar luistert.

En Arriva moet de informatievoorziening goed op orde hebben en reizigers niet in ontwetenheid achterlaten. Hun dienstverlening is/was beneden peil en materieel was uitgevallen zonder (tijdelijke) vervanging.

Wil Chaulet|22.11.18|13:53

Jaren geleden waren er ook bijzondere storingen op de Maaslijn.De gebruikte kabels degenereerden langzaam. Toenmalige problemen konden worden opgelost door TG’s met een hoger vermogen.
Of het hier om soortgelijke problemen gaat weet ik niet. Misschien moeten gegevens uit die tijd nog eens worden opgehaald of met oud medewerkers worden gesproken.

Wil Chaulet|22.11.18|13:57

Jaren geleden waren er ook bijzondere problemen op de Maaslijn. De kabels degenereerden langzaam en bepaalde terugkoppel-signalen kwamen niet aan. In die tijd werd de oplossing gevonden het plaatsen van TG’s met een groter vermogen. Ik weet niet of dit eenzelfde soort probleem betreft. Misschien is het raadzaam om dossiers uit die tijd en wellicht oud-medewerkers te raadplegen.

Pat Rick|22.11.18|16:26

@Wil: ik geloof dat het in de jaren 90 was dat er veel zoveel storingen was op de Maaslijn. Spookstoringen zijn wel kenmerkend voor contactproblemen. Zouden het dezelfde kabels zijn die in 20 jaar vergaan? is er nog verschil tussen de trajecten Nijmegen-Venlo en Venlo-Roermond?

Wil Chaulet|07.12.18|11:56

Beste Patrick

Volgens mij zijn die kabels toen niet vervangen, alleen op kleine delen van het traject. Daar waar de afgelopen jaren spoorverdubbeling heeft plaatsgevonden op een halte/emplacement, zijn de kabels denkelijk wel vervangen.
In de tijd dat ik bij die problematiek betrokken was, was het – dacht ik – op het gehele traject.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.