Treinen op station Utrecht, foto: NS

Spoorprofessor: Nederlandse spoor moet sneller over naar ERTMS

Het Nederlandse spoor zou veel sneller moeten overschakelen naar de moderne Europese communicatie-standaard ERTMS voor besturing en beveiliging. Daarvoor zal hoogleraar Railway Traffic Operations and Management Rob Goverde vrijdag pleiten bij zijn intreerede ‘Waar gaan we heen met het spoor?’ aan de TU Delft.

“Wereldwijd gebeurt er van alles op het spoor. Zo breidt China zijn hogesnelheidsnet razendsnel uit. En ook het Europese hogesnelheidsnetwerk trekt steeds meer reizigers als duurzaam en snel alternatief voor vliegen. Hetzelfde geldt voor de internationale goederenspoorverbindingen”, aldus Goverde.

ERTMS

Om deze groei mogelijk te maken, stapt de Europese spoorsector over naar het moderne digitale spoorsysteem ERTMS met draadloze communicatie voor de beveiliging en beheersing van het treinverkeer. Door de komst van dit systeem wordt ook de dienstregeling wordt steeds nauwkeuriger, waardoor het spoor optimaal benut kan worden.

De treinbesturing wordt ondersteund met snelheidsadviezen die gekoppeld zijn aan intelligente verkeersmanagement-systemen. Automatische treinbesturing is reeds standaard in moderne metrosystemen. Goverde verwacht dat dit in de toekomst op steeds meer spoorsystemen zal worden toegepast om het spoor beter te kunnen benutten.

“Uiteraard speelt dit alles ook in Nederland”, vervolgt Goverde. “Het Nederlandse spoor is een van de drukste in Europa, terwijl de vraag naar spoorvervoer van zowel reizigers als goederen, blijft stijgen. Helaas moet ik echter constateren dat het ambitieniveau hier erg laag ligt in de overgang naar een modern digitaal railverkeersysteem. Tot 2030 worden slechts enkele trajecten in Nederland gemoderniseerd naar ERTMS.”

Omschakeling

Specifiek gaat het dan om de omschakeling van het oude Nederlandse seinstelsel en ATB-systeem naar ERTMS voor de beveiliging. “ERTMS biedt veel bredere kansen dan alleen op veiligheidsgebied; het kan ook efficiëntere besturing van het treinverkeer mogelijk maken. Maar vooralsnog wordt de modernisering van de beveiliging en het verkeersmanagement niet in samenhang bekeken.”

“ERTMS maakt continue communicatie mogelijk tussen de trein en de verkeersleiding. Machinisten kunnen daarmee veel beter worden ondersteund om te kunnen inspelen op de actuele verkeerssituatie. Treinen kunnen dan aanzienlijk energiezuiniger rijden en onnodig stoppen wordt voorkomen. Verder maakt ERTMS het mogelijk om treinen dichter op elkaar te laten rijden, waardoor de capaciteit van het net omhoog gaat.”

Er is volgens Goverde dus alle reden om snel over te schakelen op ERTMS en daarbij breder te kijken dan alleen vervanging van de beveiliging. De Tweede Kamer beslist binnenkort over de geplande voortgang van het systeem.

Innovaties

In de toekomst zal de spoorsector nog veel innovaties doorvoeren, verwacht Goverde. ‘Wij zijn in een Europees project bijvoorbeeld aan het kijken naar virtual coupling van treinen, waardoor treinen nog weer dichter op elkaar kunnen rijden. In het Programma Hoogfrequent Spoor wordt verder hard gewerkt om elke tien minuten een intercity te realiseren op de drukste trajecten in Nederland voor 2028, samen met meer sprinters en ook nog voldoende ruimte voor goederentreinen.”

“Hoe dan ook, de huidige overgang naar moderne digitale technologie is een uitdaging voor de van oudsher conservatieve spoorsector. De overgang vraagt een innovatieve integrale aanpak met als doel een veilig, efficiënt en betrouwbaar vervoerssysteem.”

Meer over ERTMS:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorprofessor: Nederlandse spoor moet sneller over naar ERTMS”

Pat Rick|07.11.18|13:37

ERTMS is saai en heeft geen publiciteitswaarde voor ProRail. Wel het ontwerpen van een hyperloopstation (wat hebben we daar nu aan?) en het neerplempen van betonblokken op onbewaakte overwegen (met weerstand van lokale betrokkenen). Ipv ERTMS te verkopen is ProRail vooral zichzelf aan het verkopen (ook met spotjes op de radio). Want de grootste ambitie is om zelfstandig te blijven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.