De Eurostar e320 hogesnelheidstrein van Siemens komt aan op Amsterdam Centraal

Recordomzet voor Eurostar in derde kwartaal 2018

Hogesnelheidstreindienst Eurostar heeft een recordomzet in het derde kwartaal van 2018 behaald. Volgens Eurostar komt dat voornamelijk door een ‘sterke zakelijke markt’ en een toename in Amerikaanse passagiers.

Het passagiersaantal steeg met 12 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. In 2018 had de hogesnelheidstreindienst 3 miljoen passagiers in het derde kwartaal, terwijl dat er 2,69 miljoen waren vorig jaar. De omzet steeg met 17 procent, van 211 miljoen pond in 2017 naar 247 miljoen Britse pond in 2018.

Ook waren er meer Amerikaanse passagiers die gebruik maakten van de internationale trein, resulterend in een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Volgens Eurostar kwam dat doordat veel Amerikaanse bezoekers naar Europa kwamen voor het Ryder Cup golftoernooi in Parijs in september.

Ook de dienst tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen die in april werd opgestart, werd goed gebruikt: er reisden 130.000 extra passagiers op deze route.

Extra treinen

Autoriteit Consument en Markt (ACM) meldde in oktober dat het een aanvraag had ontvangen van NS om in juni 2019 een derde dagelijkse Eurostar-trein te laten rijden tussen Amsterdam en Londen.

Nu zegt Eurostar vier dagelijkse treinen op dit traject te willen laten rijden zodra de regeringen van Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Nederland eind 2019 grenscontroles introduceren. Op dat moment kan de trein namelijk vanuit Nederland in een keer doorrijden, in plaats van te moeten stoppen op Brussel voor grenscontrole zoals nu het geval is.

De ambitie is zelfs om door te groeien naar vijf internationale treinen per dag. “Het potentieel van onze Amsterdamse route is groot,” zegt directeur Mike Cooper van Eurostar. “Nederland wordt steeds populairder als zakelijke en toeristische bestemming.”

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.