EULYNX op InnoTrans in Berlijn

Spoorbeheerders werken samen aan standaardisatie spoorbeveiliging

Twaalf infrastructuurbeheerders werken in het Europese initiatief EULYNX samen aan standaardisatie van beveiligingssystemen voor het spoor. Het project had in september tijdens de InnoTrans in Berlijn een primeur: voor het eerst werden beveiligingssystemen van vier verschillende leveranciers volgens de nieuwe standaard werkend op elkaar aangesloten.

Monique Voorderhake, projectmanager Innovatie en Ontwikkeling bij ProRail: “Parallel aan het EULYNX-initiatief liep er een project van ProRail, waarin wij zochten naar een modulair treinbeveiligingssysteem. In de spoorsector wordt steeds vaker voor elektronische systemen gekozen die we met name bij systeemleveranciers kochten. Als wij een uitbreiding wilden, dan zaten we vast aan deze leveranciers. Daarbij was vaak sprake van vendor lock-in.” Vendor lock-in maakt een klant afhankelijk van een leverancier voor producten en diensten.

Modulair systeem

Om samen met de markt een modulair systeem te ontwikkelen, is ProRail in 2016 met een informatieve tender gestart. Diverse Nederlandse spoorbedrijven sloten zich daarbij aan, waaronder Movares, Sweco, Thales, VRS Rail en Pilz. “We hebben toen gezamenlijk de specificaties van EULYNX naast de Nederlandse ontwerpvoorschriften voor het spoor gehouden”, aldus Voorderhake.

Pilz levert het automatiseringssysteem PSS 4000-R voor de spoorbeveiliging. Accountmanager Jan van der Heide: “We hebben ervoor gezorgd dat de systemen van verschillende leveranciers ‘met elkaar praten’ via het in EULYNX gestandaardiseerde en beveiligde Rasta-communicatieprotocol. Daardoor kunnen ze nu eenvoudig op elkaar worden aangesloten.”

(Tekst loopt verder onder afbeelding)EulynxSystemen van verschillende leveranciers werden voor het eerst werkend aan elkaar gekoppeld.

Treinbeveiliging

Treinbeveiliging wordt gerealiseerd via verschillende systemen die aan elkaar zijn gekoppeld. De interlocking is het hart van de spoorbeveiliging en communiceert met seinen, wissels en overwegen. De treindetectie stelt vast waar een trein zich bevindt en of het spoor vrij is om een andere trein door te laten. Communicatiesystemen zorgen ervoor dat de juiste berichten vanuit de interlocking met commando’s naar het wissel, sein of de overweg gaan.

Vorige maand demonstreerden de samenwerkende partijen in EULYNX tijdens de InnoTrans dat systemen van verschillende leveranciers via het Rasta-communicatieprotocol met elkaar kunnen communiceren. Voorderhake: “We hadden een PLC Interlocking-systeem van Movares/HIMA met treindetectie van Thales en een wisselobjectcontroller van VRS en het automatiseringssysteem PSS 4000-R van Pilz aan elkaar gekoppeld. Het is voor het eerst in Europa dat systemen van diverse leveranciers volgens deze standaard werkend op elkaar zijn aangesloten.” Van der Heide vult haar aan: “Voor Pilz is dit een enorme opsteker, want dit maakt ons automatiseringssysteem breed toepasbaar binnen het spoor.”

De twaalf infrastructuurbeheerders willen de EULYNX-standaard gaan toepassen in Europa. Noorwegen, Duitsland en Luxemburg hebben de EULYNX-specificaties al in de aanbesteding zitten. ProRail gaat zich naar aanleiding van deze demonstratie nu verder richten op de uitrol in Nederland.

Bekijk hier een animatievideo met uitleg over het EULYNX-initiatief:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.