Overweg Baronieweg IJsselstein

Utrecht kiest tweede leverancier beveiliging overweg

De provincie Utrecht heeft een tweede leverancier gecontracteerd voor de levering van een treindetectie-systeem voor de spoorwegovergang aan de Koningsweg van de Uithoflijn. De provincie heeft een contract met Bombardier voor de levering van assenteller, maar de fabrikant heeft de veiligheidsdocumentatie hiervoor nog niet aangeleverd. Dat zegt woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie Utrecht.

De provincie is daarom ook met Frauscher in zee gegaan om een assenteller, een type treindetectie, voor de desbetreffende spoorwegovergang te leveren. Dit doet de provincie om te voorkomen dat het project Uithoflijn verdere vertraging oploopt. Frauscher levert dit systeem ook voor de SUNIJ-lijn. Een treindetectie-systeem neemt de locatie van een trein waar.

Uithoflijn

Bombardier heeft een contract voor de spoorbeveiliging van de nieuwe tramverbinding Uithoflijn, inclusief de assenteller voor de spoorwegovergang aan de Koningsweg. Voor laatstgenoemde is echter de veiligheidsdocumentatie nog niet aangeleverd. De provincie heeft daarom voor de zekerheid een tweede leverancier gecontracteerd om de assenteller voor deze overweg te leveren, mocht de veiligheidsdocumentatie niet op tijd binnen zijn.

Van Dopperen: “We hebben dit besloten als beheersmaatregel. Frauscher is een leverancier die aantoonbaar veilig is en over de benodigde veiligheidsdocumentatie beschikt. Gezien de planning op de Uithoflijn, willen we op tijd klaar zijn om de beveiliging op de overweg goed te regelen.”

Of het systeem van Bombardier wordt gebruikt na de levering van de veiligheidsdocumentatie, hangt af van de goedkeuring van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), zegt Van Dopperen. “Daar kan ik op dit moment niet op vooruitlopen.”

Foutieve storingsmeldingen

De provincie heeft op dit moment ook problemen met een ander beveiligingssysteem van Bombardier. Een aantal weken geleden werd het URTS-beveiligingssysteem op de SUNIJ-lijn uitgeschakeld wegens diverse storingen. Het systeem gaf foutief meldingen van spooktrams en wissels die niet in de juiste rijrichting zouden staan, terwijl dat wel het geval was. Deze situatie is nog niet veranderd. “Momenteel hebben we helaas nog steeds dusdanig veel storingen, dat we genoodzaakt zijn om alle wissels vast te klemmen. De seinen zijn geblindeerd. Dat is niet fraai, we zijn er niet blij mee.”

De provincie is in gesprek met Bombardier om deze situatie met spoed op te lossen. Toch wordt URTS ook op de Uithoflijn toegepast, zij het met de nodige software-updates. “Het contract met Bombardier loopt door, maar dit maakt ons wel extra alert.”

Treindetectie

De nieuwe assenteller van Frauscher gaat het huidige tramdetectiesysteem op de SUNIJ-lijn van leverancier Siemens vervangen. Dit is dertig jaar geleden geïnstalleerd en ondertussen verouderd. Deze apparatuur maakt gebruik van de toonfrequente spoorstroomloop om treinen te detecteren, zodat overwegen op tijd kunnen sluiten. De motoren die ervoor zorgen dat de spoorbomen omlaag gaan, zijn inmiddels al vervangen. De nieuwe assenteller wordt op alle twintig overwegen van de trambaan geïnstalleerd.

De provincie is zeer tevreden over haar keuze voor het systeem van Frauscher. “Het grote voordeel van dit systeem zit in de betrouwbaarheid en het hoge veiligheidsniveau. Het is gecertificeerd op SIL 4. Bovendien is het bijzonder onderhoudsvriendelijk.” De technische levensduur is minimaal 30 jaar.

Test

De assenteller is deze zomer getest bij de overweg Oudegein in Nieuwegein. “We hebben hele goede resultaten behaald bij de test. We hadden heel weinig storingen.” De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) gaf in september toestemming om het te gaan uitrollen bij alle overwegen.

De provincie start in december met het installeren van het nieuw treindetectie-systeem op de overwegen van de SUNIJ-lijn. In mei 2019 zijn alle overwegen van de trambaan met de nieuwe assenteller uitgerust.

Update: 31-10-2018

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.