Station Zwolle Stadshagen

‘ProRail moet problemen station Stadshagen oplossen’

De bal ligt nu bij ProRail om de problemen rondom de Kamperlijn en station Stadshagen op te lossen. Dat vindt Statenlid Gert Brommer (VVD) van Overijssel. ProRail zegt in een reactie in gesprek te blijven met alle betrokken partijen om een oplossing te zoeken, zodat station Stadshagen zo snel mogelijk in gebruik kan worden genomen. Tot dusver is die oplossing er nog niet.

“Het is een kwalijke zaak,” zegt Brommer in een interview met RTV Oost. “Je geeft als provincie de opdracht tot elektrificatie voor het verhogen van de snelheid, zodat treinen station Stadshagen aan kunnen doen en zodat je het geheel kan aansluiten op de dienstregeling in Zwolle. Dan blijkt dat niet te kunnen.” Ook staatslid Hans Nooter (PvdA) is gefrustreerd: “Er moet een oplossing komen. Het kan niet zo zijn dat we hier een monument hebben. We worden er regelmatig over geïnformeerd, alleen zit er geen voortgang in het geheel.”

Wat Brommer betreft, is ProRail verantwoordelijk voor de fout. “De fout ligt bij degene die hem aangelegd heeft. ProRail heeft de kennis om sporen aan te leggen. Wij investeren in die aanleg. Dan mag je verwachten van een professionele organisatie dat die de spoorlijn ook zo kan aanleggen.” Hij vindt dat het daarom ook aan de spoorbeheerder is om een oplossing te vinden. “Ik ben geen technicus op het gebied van railinfra, die kennis zit bij ProRail. De bal ligt dus bij ProRail.”

Dienstregeling

Nooter is van mening dat ook vanuit de provincie en gemeente meegedacht moet worden over een oplossing. “ProRail moet in beweging komen, maar het is ook belangrijk om verder te kijken wat we kunnen doen om een goede dienstregeling te hebben en dat station te openen. Uiteindelijk moeten alle reizigers ervan profiteren.”

Waar de Statenleden het over eens zijn, is dat Stadshagen zo snel mogelijk in gebruik moet worden genomen. Nooter: “Met ingang van de nieuwe dienstregeling in december moeten we duidelijkheid hebben wanneer er gereden gaat worden, en eigenlijk moet dat met ingang van volgende dienstregeling.”

Oplossingen

In theorie wordt er rekening gehouden met een stop op station Stadshagen in dienstregeling 2019, maar is het niet mogelijk om dit uit te voeren. Zodra er een oplossing komt, zou het daarom niet heel lastig zijn om dit in te passen in de dienstregeling.

Echter laat die oplossing nog op zich wachten. ProRail verwijst naar de eerdere oplossing om een extra machinist op de trein te zetten. Volgens ProRail verkort een tweede machinist op de trein de keertijd van de trein op de stations, waardoor de aansluiting met treinen op station Zwolle weer mogelijk wordt. Zelfs als de trein maar 100 kilometer per uur kan rijden. Vervoerder Keolis vindt deze oplossing niet robuust genoeg en vindt dat dit te veel druk op de machinist legt.

Een woordvoerder van ProRail zegt: “We zijn in gesprek met de provincies en vervoerder over een mogelijke oplossing. Zodra die er is, zouden we deze bij wijze van spreken een week later op kunnen nemen in de dienstregeling.”

Stadshagen

De bouw van station Stadshagen aan de nieuwe Kamperlijn startte in januari 2017. Het station werd in december 2017 opgeleverd, maar al gauw bleek dat de beoogde snelheid van 140 kilometer per uur niet behaald zou kunnen worden. De grond onder de Kamperlijn bleek daarvoor te slap te zijn. Bodemversteviging is geen optie, want dat kost miljoenen. Daarom kan de trein nu maar maximaal 100 kilometer per uur rijden. De snelheid is echter wel nodig, want anders halen reizigers hun overstap niet op station Zwolle. Daarom wordt er gezocht naar alternatieven om Stadshagen toch in gebruik te kunnen nemen.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “‘ProRail moet problemen station Stadshagen oplossen’”

Eduard de Jong|18.10.18|16:29

ProRail: ‘We zijn in gesprek met de provincie en de vervoerder’. Daar lijkt ProRail goed in te zijn: met andere partijen doorkeuvelen zonder met een oplossing te komen voor het eigen falen. ProRail heeft met de ‘opwaardering’ van het traject Zwolle-Kampen een notoire wanprestatie geleverd en komt niet verder dan het voorstel om een extra machinist in te zetten, uiteraard op kosten van de vervoerder Keolis. Het vinden van een oplossing voor het falen van ProRail is zeker niet al te moeilijk.

Arie Verheij|21.10.18|14:06

In Zwolle zijn 2 vertreksporen beschikbaar dus 1ste trein naar Kampen zonder tussenstop 2de trein naar Stadshagen en is dan weer eerder terug.

Arie Verheij|21.10.18|14:08

In Zwolle zijn twee vertreksporen beschikbaar. 1ste trein naar Kampen zonder tussenstop 2de trein naar Stadshagen en is dan weer eerder terug zodat spoor vrij blijft.

Arco Sierts|22.10.18|12:49

@Arie: is al vaker geroepen. Helaas vereist dat niet slechts een extra machinist (een variant die voor de exploitatie nu al onacceptabel is), maar zelfs een complete extra treincompositie. Verdubbeling van de kosten derhalve, en dan heb je nog niet eens een treinverbinding Kampen-Stadshagen. Kortom: “gewogen & te licht bevonden” ;-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.