De goederenspoorlijn Betuweroute, foto: ProRail

ProRail: voorkom trillingshinder bij nieuwbouw huizen aan het spoor

ProRail trekt aan de bel: bij het bouwen van nieuwe huizen in de spooromgeving moeten van te voren maatregelen worden genomen om trillingsoverlast te voorkomen, omdat het treinverkeer in de komende jaren toeneemt. In 2015 heeft de spoorbeheerder ruim honderd brieven verstuurd naar gemeenten om ze hiervoor te waarschuwen. Daar heeft niet elke gemeente gehoor aan gegeven.

Uit onderzoek blijkt dat bewoners die 200 meter van het spoor wonen last kunnen krijgen van vibraties. In Rosmalen meldden omwonenden dat de vibraties flink waren toegenomen nadat een vernieuwde spoorlijn was opgeleverd. Slaap en andere activiteiten die concentratie vergen zoals lezen en televisie kijken worden erdoor verstoord.

Volgens ProRail wonen er ruim 2 miljoen Nederlanders binnen een straal van 300 meter van het spoor en zijn er in meerdere gemeenten plannen om in de spooromgeving huizen en kantoren te bouwen. Desondanks zijn er alleen heldere normen opgesteld met betrekking tot geluidsoverlast, maar nog niet voor trillingen.

Afspraken

De spoorbeheerder probeert zelf afspraken te maken met gemeenten. In Delft werkt de gemeente mee. Hier worden huizen gebouwd op de nieuwe spoortunnel. In andere plaatsen loopt het niet zo soepel. Het is wel zaak dat huizenbouwers voorzorgsmaatregelen in acht nemen vindt ProRail, omdat er in de toekomst meer, zwaardere en langere treinen gaan rijden.

Daarom moet er bij het bouwen van nieuwe huizen rekening worden gehouden met de nabijheid van het spoor. Er zijn van te voren maatregelen te nemen door huizenbouwers om te voorkomen dat nieuwe huizen last krijgen van trillingen. In de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn huizen gebouwd op paletten waarin rubber is verwerkt. Deze bewoners hebben niet of nauwelijks last van trillingen. In een wijk in diezelfde omgeving die gebouwd is volgens traditionele werkmethodes, krijgt de spoorbeheerder wel meldingen van trillingsoverlast.

Achteraf corrigeren is volgens ProRail erg lastig, omdat er met veel factoren rekening moet worden gehouden. De staat van de bodem, hoe ver gebouwen van het spoor staan, welke fundering is gebruikt en onderhoudskwesties op en rond het spoor hebben allemaal invloed op de aanpak van trillingshinder.

Wetgeving

Dat wil niet zeggen dat huizenbouwers ook gebruik maken van bouwmethodes om trillingshinder te verminderen. In een interview met de Volkskrant zegt ProRail-topman Pier Eringa: “Gemeenten vinden het niet altijd prettig als we bij bouwplannen waarschuwen voor trillingen. Ze zijn bang dat de bouw duurder uitvalt, of dat de grond minder aantrekkelijk wordt. Wij steken onze vinger niet op om plannen te saboteren of te boycotten, maar om te waarschuwen. We hebben alle begrip voor de noodzaak om woningen te bouwen, maar er mag later geen misverstand over bestaan wat ProRail ervan vindt.”

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is bezig met een instructie voor bouwen langs het spoor. De staatssecretaris schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat ze in 2019 nieuwe wet- en regelgeving presenteert met betrekking tot trillingsoverlast van het spoor.

Spoorsector

Vanuit de spoorsector worden er tijdens spoorbouw al stappen genomen om trillings- en geluidsoverlast te voorkomen, zoals ballastmatten en under sleeper pads. Deze laatste zijn gemaakt van een geluidsdempend materiaal en worden onder dwarsliggers bevestigd.

Ook heeft ProRail ingenieursbureau DGMR een onderzoek uit laten voeren naar de mogelijke effecten van gedifferentieerd rijden, ofwel het aanhouden van lagere snelheden op specifieke spoorlijnen om trillingshinder te verminderen. Daaruit bleek dat dit lang niet altijd betekende dat de trillingen ook daadwerkelijk zouden dalen. Bovendien is er wettelijk geen grondslag om gedifferentieerd rijden af te dwingen. De staatssecretaris wil er wel verder kijken, om te bepalen of deze maatregel op bepaalde locaties ingezet kan worden.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail: voorkom trillingshinder bij nieuwbouw huizen aan het spoor”

Henk Angenent|15.10.18|20:10

Enerzijds begrijp ik dit persbericht van ProRail wel. Men wil zich natuurlijk indekken tegen toekomstige schadeclaims. Anderzijds vraag ik me af of het wel verstandig is dit zo publiek te maken. Het geeft NIMBY’s een extra argument om zich te keren tegen alles wat met spoorwegen heeft te maken. Pennywise en poundfoolish dus. Maar goed, we zullen zien.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.