Tram, U-OV, Utrecht

Storing in beveiligingssysteem tram op SUNIJ-lijn

Het beveiligingssysteem URTS van de sneltram op de SUNIJ-lijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein is tijdelijk uitgeschakeld, omdat het systeem onterechte storingsmeldingen geeft. De trambestuurders rijden daarom voorlopig langzamer. Daardoor zijn reizigers langer onderweg.

Het digitale URTS-systeem, dat de wissels en seinen op de tramlijn aanstuurt, geeft sinds begin oktober steeds meer onterechte storingsmeldingen. “We krijgen meldingen van spoortreinen en wissels die niet in de juiste rijrichting zouden staan, terwijl dat wel het geval is. Daar kunnen onze verkeersleiders niet meer werken”, licht woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie Utrecht toe.

Wissels vastgezet

De provincie heeft daarom samen met vervoerder U-OV besloten om het beveiligingssysteem uit te schakelen en de wissels op het centrale kruispunt van de trambaan in Nieuwegein in de juiste rijrichting vast te zetten. Op dit deel van de trambaan bij de remise is de maximumsnelheid teruggebracht van 70 naar 40 kilometer per uur. De nabijgelegen seinen zijn tijdelijk buiten werking gesteld. De slagbomen bij de overwegen zijn niet getroffen door deze storingen, omdat die op een andere techniek werken.

Het beveiligingssysteem URTS van Bombardier is in september 2014 in dienst genomen op de SUNIJ-lijn. Hoewel er in de eerste maanden wat kinderziektes waren, hebben de trams volgens de woordvoerder in de afgelopen jaren ‘redelijk goed kunnen rijden’ onder het systeem. “Maar nu zitten we in een andere situatie en Bombardier is nu aan zet om dit op te lossen. Gelukkig ziet Bombardier de urgentie hiervan in.”

Uithoflijn

De woordvoerder zegt ‘met name alert te zijn’, omdat dit zelfde beveiligingssysteem op de Uithoflijn is geïnstalleerd, de nieuwe tramverbinding die nog in gebruik moet worden genomen. “We kunnen niet zeggen of daar zich dezelfde problemen voordoen, omdat we nog in het testbedrijf zitten.”

De aangepaste werkwijze op de SUNIJ-lijn levert met name in de ochtend vertraging op, omdat de wissels dan nog geklemd moeten worden. “Dat duurt een paar minuten, dus de reiziger zal hier weinig van merken. We hopen natuurlijk dat we het beveiligingssysteem zo snel mogelijk weer in gebruik kunnen nemen.”

Verlies reistijd

De provincie en vervoerder U-OV geven aan zich in te spannen ‘om het verlies aan reistijd over het gehele traject zo beperkt mogelijk te houden’, bijvoorbeeld door ‘een korte wachttijd te hanteren bij de eindhaltes’. De storingen met het systeem en de ingreep zijn gemeld aan de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT).

Lees ook:

Regiotram Utrecht installeert nieuwe wisselsturing voor trams

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.