screenshot video Laser Precision Solutions_3

Lasertrein van Amsterdamse startup ingezet op spoor in New York

De Amsterdamse startup Laser Precision Solutions (LPS) en de New Yorkse spoorvervoerder Long Island Rail Road (LIRR) starten deze herfst met een proef waarbij ze met een laser rails schoonmaken. De laser wordt onder een treinstel bevestigd en zorgt ervoor dat de gladde laag die ontstaat door vallende bladeren verdampt.

Met name in de herfst ontstaat er een gladde laag op de rails door bladeren, water en vet. Daardoor hebben treinen minder grip en meer tijd nodig om af te remmen en op te trekken. Dat kan tot gevaarlijke situaties en vertragingen leiden, maar ook slijtage veroorzaken: blokkerende remmen kunnen de wielen vierkant maken. In de herfst van vorig jaar moest de New Yorkse spoorvervoerder daardoor bijna 3400 wielen repareren.

Grip

De laser verwijdert de gladde laag en maakt de rails schoon en droog, waardoor treinwielen weer grip krijgen en punctueler kunnen rijden. Volgens LPS kan de veiligheid worden verhoogd, de onderhoudskosten naar beneden gebracht en het aantal vertragingen worden verminderd dankzij het lasersysteem.

Het lasersysteem van LPS wordt op een van de treinen van LIRR geïnstalleerd. De trein rijdt in de testperiode 15 kilometer per uur tijdens het schoonmaken en wordt eerst beproefd in bekende probleemgebieden. Het systeem kan elke dag 8 uur lang worden ingezet.

Drukste netwerk

Long Island Rail Road verzorgt spoorvervoer op het eiland Long Island in de staat New York. Dit is het drukste netwerk van zijn soort in Noord-Amerika: in 2016 maakten meer dan 350.000 forenzen per dag gebruik van dit netwerk. De treinen rijden hier het hele jaar 24 uur per dag, zeven dagen per week.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.