Spoorlijntje Aruba Willemstad. Bron: Alom

Alom ontwikkelt bevestigingssystemen voor unieke spoorlocaties

Als het over rails gaat, dan denkt men vaak aan treinen die daar overheen rijden. Het spoor heeft echter veel meer toepassingen. Leverancier Alom werkte aan diverse bijzondere spoorprojecten die variëren van bevestigingssystemen voor sluizen tot aan spoorlijnen in pretparken.

Alom is leverancier voor de spoorsector en ontwikkelt speciale bevestigingssystemen voor rails. Iedere keer gaat het daarbij om maatwerk. Alom’s systemen zijn terug te vinden op allerlei plekken. Zo heeft het bedrijf onder andere meegewerkt aan werkzaamheden aan het spoorlijntje in een pretpark en een tramlijn op het eiland Aruba van Oranjestad naar de cruiseterminal, maar er liggen ook rails onder zware sluisdeuren om ze te openen en sluiten.

Scheepwerven

Ook op scheepswerven worden rails ingezet. Alom heeft hier al meerdere keren passende oplossingen ontwikkeld en het systeem waarmee boten in en uit het water worden gehaald geüpgraded naar de hedendaagse standaarden, vertelt Alom-directeur Mark van der Rijen: “Boten worden steeds groter en zwaarder. Het is van belang dat de boten veilig kunnen worden verplaatst, want ze zijn soms miljoenen euro’s waard.”

Bij een jachtbouwer moest Alom speciaal werk leveren, want de helling naar het water toe wordt afgesloten met een deur. “We hebben hier uitneembare rails neergelegd, zodat de deur dicht kan. Als die rails weer terug wordt gelegd, moet het wel perfect aansluiten. Je wilt niet dat een boot beschadigd door een niet soepele overgang.”

Sluisdeuren

Voor een ander project werd Alom gevraagd om een bevestigingssysteem te maken voor grote sluizen, vertelt Van der Rijen. “De sluisdeuren ‘rijden’ over rails. Hier moesten wij kraanrails en een bevestigingssysteem voor maken.” Dat moet in een keer goed gaan, want de rails ligt op een plek waar niet gemakkelijk aanpassingen kunnen worden gemaakt. Vaak liggen de systemen er dertig jaar of langer.

(Tekst loopt door onder foto)Spuisluizen LauwersoogFoto: R.J. Cleveringsluizen bij het Lauwersoog.

Het is van te voren lastig te bepalen wat de staat is van het onderdeel. Het ligt tenslotte altijd onder water. “Met duikers wordt er gekeken naar het systeem, maar dan is nog steeds niet alles te zien.” Alles wordt pas goed zichtbaar als het water eruit wordt gepompt. “Dat betekent dat je eigenlijk vlak van te voren echt weet wat er nodig is. Een van de risico’s was bijvoorbeeld dat er meer vervangen moest worden dan we van te voren hadden ingeschat.”

(Tekst loopt door onder foto)Spuisluizen LauwersoogFoto: De R.J. Cleveringsluizen.

Flexibiliteit

Wanneer alles geïnspecteerd is en duidelijk is geworden welke onderdelen aan vervanging toe zijn, kan het werk echt gaan beginnen. Vaak is dat pas een week van te voren. Van der Rijen: “Dan gaan we vol in productie. Daarom is de organisatie ook ingericht op flexibiliteit. Goede samenwerking en overleg met alle betrokkenen is cruciaal.”

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.