Lewisham station, Londen. Bron: Mattbuck

Britse spoorbedrijven nemen maatregelen na spoorchaos door winterweer

Na een incident op 2 maart van dit jaar waarbij negen treinen met duizenden inzittenden urenlang gestrand waren in Londen door sneeuw en ijs, gaan spoorbeheerder Network Rail en vervoerder Southeastern veranderingen maken in de zowel de infrastructuur als de werkprocessen. Dat maken de spoorbedrijven bekend naar aanleiding van een kritisch rapport. 

Bij de Londense wijk Lewisham in het zuidwesten van de Britse hoofdstad raakten op vrijdagavond 2 maart negen treinen gestrand dankzij slechte weersomstandigheden. Een aantal treinen stonden meer dan vier uur stil, in veel gevallen zonder licht, verwarming of werkende toiletten. Deze treinen kwamen pas na middernacht op hun bestemming aan.

Passagiers forceerden deuren van nooduitgangen om zichzelf te evacueren en liepen in het spoor. Dat was levensgevaarlijk, omdat het spoor daar geëlektrificeerd is door middel van een derde rail, waar 750 volt wisselstroom op staat. Hier rijden namelijk treinen van het type Electrostar van fabrikant Bombardier, een elektrische trein die geen locomotief nodig heeft omdat de aandrijving in het treinstel is verwerkt. Network Rail was hierdoor genoodzaakt om de elektriciteit van het spoor af te halen, waardoor ander treinverkeer nog meer vertraging opliep.

Naar aanleiding van het incident, namen Network Rail en Southeastern twee onderzoekbureaus in de arm om te bekijken wat er precies misging en hoe het in de toekomst beter kan. De spoorbedrijven hebben aangegeven de voorgestelde maatregelen in te gaan voeren.

Maatregelen

Network Rail onderzoekt onder andere de mogelijkheid om verwarming van het derde rail op belangrijke plekken aan te leggen, al bevriest het derde rail niet snel. Ook gaat de spoorbeheerder testen met een ander soort anti-icing middel op speciale sneeuw- en ijstreinen. Deze treinen zijn voorzien van warme-luchtblazers, sneeuwploegen, borstels en schrapers om het spoor ijs- en sneeuwvrij te maken. Southeastern bekijkt de mogelijkheid om treinstellen te voorzien van ijsbrekers.

Als het gaat om veranderingen in incident-management, werken Network Rail en Southeastern samen met gespecialiseerde consultants bij het plannen en voorbereiden op zwaar weer, inclusief het onderzoeken van de criteria die worden gebruikt om te beslissen of treinen kunnen rijden.

Evacuatie

Het rapport heeft ook aanbevelingen met betrekking tot het feit dat passagiers zichzelf uit de treinen lieten. De bedrijven moet hun personeel beter leren communiceren om ze correct te informeren over hoe lang de vertraging gaat duren en hoe belangrijk het is om in de trein te blijven. Bij de treinverkeersleiding kan een timer aangegeven hoe lang elke trein al stilstaat, om snelle besluitvorming te stimuleren.

Het rapport concludeerde tevens dat de communicatie ontoereikend was om het incident efficiënt af te handelen. Het signaleringsteam onderschatte de ernst van het incident en reageerde niet snel genoeg om escalatie te voorkomen. Treinverkeersleiders moeten communiceren met machinisten om zo snel mogelijk te herkennen welke treinen langzaam rijden of stilstaan.

Passagiers

Volgens de onderzoekers zetten de spoorbedrijven de passagiers niet op de eerste plaats bij het oplossen van de storing en waren de omstandigheden waarin passagiers zaten ‘onaanvaardbaar’. Een aantal treinen zaten propvol, waardoor reizigers uren in oncomfortabele posities stonden. Sommige passagiers zaten vast in treinen zonder toilet of met niet-functionerende toiletten. De verwarming stopte met werken, maar er waren geen dekens beschikbaar in de trein, waardoor reizigers uren in de vrieskou hebben gezeten. Doordat de stroom uitviel was er ook minder verlichting aanwezig.

Daarom besloten passagiers om zichzelf te evacueren, een beslissing die het rapport ‘begrijpelijk’ noemt. Een andere factor was dat sommige treinen waren slechts enkele meters van het station verwijderd op het moment dat ze gestrand raakten. In één geval was het perron te zien vanuit de trein: de achterkant van de trein stond maar 50 meter van het station vandaan. Toen passagiers eenmaal uit de trein stapten, was het hek van de dam en volgden anderen al snel.

Het volledige rapport is hier te vinden.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Britse spoorbedrijven nemen maatregelen na spoorchaos door winterweer”

Teko Salverda|30.08.18|12:03

Nogmaals: <>. Moeten we de weersomstandigheden danken voor het stranden???

M.G. Spoek|30.08.18|15:44

De Eurostar kan ook rijden met behulp van een derde rail waarop 750 Volt gelijkspanning staat (geen wisselstroom). Reden is dat grote delen van het zuiden dat systeem al lang gebruiken voor hun treinen. Als men de spanning weghaalt is dat om reizigers te beschermen. Ongetwijfeld kan men zo’n trein wegslepen zoals dat in ons land met locomotiefloze treinen wel eens moet doen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.