Metroproject Hoekse Lijn

Nieuwe vertraging dreigt voor spoorproject Hoekse Lijn

Een nieuwe vertraging in de levering van de beveiligingssoftware van de Hoekse Lijn zorgt mogelijk voor nieuwe tegenvallers in het metroproject. Vanwege de late oplevering van de eindversie van de software is het ‘hoogst onzeker’ dat de eerste metro’s in het vierde kwartaal van 2018 kunnen gaan rijden. Dat meldt wethouder Adriaan Visser van Mobiliteit in de laatste voortgangsrapportage aan de Rotterdamse gemeenteraad.

De wethouder meldt dat de eindversie van de software pas in de eerste week van november wordt opgeleverd. “Daarna zijn er nog maar zeven weken beschikbaar zijn voor het vergunningstraject, het uitvoeren van het proefbedrijf en de start van de exploitatie. Dat betekent dat de tijd die hiervoor beschikbaar is, zeer beperkt is en dat de planning zwaar onder druk komt te staan.” Leverancier Bombardier zal de komende periode wel diverse tussenreleases van de software opleveren, waardoor al wel kan worden gestart met het dynamisch testen van de spoorbeveiliging.

Ombouw Hoekse Lijn

De ombouw van de Hoekse Lijn had eigenlijk vorig jaar september voltooid moeten zijn. Vanwege diverse tegenvallers, liep het project meerdere malen vertraging op. Dit heeft leidde er zelfs toe dat verantwoordelijke wethouder Pex Langenberg het veld moest ruimen.

Eerder deze maand werd bekend dat het spoor van de Hoekse Lijn definitief mag worden doorgetrokken tot een eindhalte op korte afstand van het strand in Hoek van Holland. Omwonenden waren in beroep gegaan tegen het bestemmingsplan, maar de Raad van State heeft deze bezwaren ongegrond verklaard. Het is onbekend of een eventuele nieuwe vertraging invloed heeft op de geplande opleveringsdatum van 2021 voor het metrostation Hoek van Holland Strand.

Storingen

Verder is de oorzaak duidelijk geworden van storingen die zich in juni voordeden bij testen van bruggen op de spoorverbinding. Een team van specialisten heeft vastgesteld dat er sprake was van onbalans in de bruggen door nieuwe meetaparatuur die op de constructies is aangebracht.

“Deze nieuwe meetapparatuur is gevoeliger dan de voorgaande en detecteert meer afwijkingen”, schrijft Visser in zijn brief aan de gemeenteraad. Inmiddels is de onbalans in de bruggen en de daaraan gerelateerde storingen verholpen en vormt dit niet langer een risico. De wethouder meldt verder dat ook de schade die een vuilniswagen met geopende laadklep in juli aan de spoorinfrastructuur in Vlaardingen veroorzaakte, inmiddels is hersteld.

De nieuwe Hoekse Lijn is een uitbreiding van metrolijn B die start in de Rotterdamse wijk Nesselande en eindigt aan het strand van Hoek van Holland. Het huidige spoor wordt daarbij verlengd tot het strand van Hoek van Holland. Stadsvervoerder RET is straks verantwoordelijk voor de exploitatie van de metrodiensten.

Bekijk hier de laatste voortgangsrapportage van het project.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Nieuwe vertraging dreigt voor spoorproject Hoekse Lijn”

Pat Rick|29.08.18|16:00

De problemen door deze OV-projecten komt vooral door het niet goed willen inschatten van de meest complexe factoren om toch een haalbare business case te maken en het verhullen van kosten. Dit komt door o.a. milieufundamentalisme dat de rekening bij de belastingbetaler laat toekomen. Hetzelfde zien we nu in Groningen, waar de eis om onmiddellijk van het gas te gaan de maatschappij zou ontwrichten, terwijl een geleidelijke overgang dragelijker is.

Henk Angenent|29.08.18|22:57

De keuze voor Bombardier als leverancier van de beveiligingssoftware is niet echt slim geweest. Dit bedrijf heeft op dat gebied een slechte naam. Denk maar aan de software voor de 186-locomotieven voor de HSL.

Wil Gaykema|30.08.18|21:17

Reken maar op 2020 want bij de HSL heeft het bij de Traxx software ook vele jaren gekost om iets op te leveren, waar nog steeds veel problemen mee zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.