Grote tunnels onder het spoor geschoven bij Veenendaal

Tunnels onder het spoor geschoven bij Veenendaal

Twee enorme betonnen tunnels zijn in de nacht van donderdag op vrijdag onder het spoor geplaatst in Veenendaal door aannemer BAM. Het spoor wordt nu teruggebouwd zodat de dienstregeling maandag gewoon weer van start kan gaan. Tot die tijd is er hier geen treinverkeer mogelijk. De komende maanden worden de tunnels afgebouwd. Naar verwachting worden ze medio 2019 opengesteld voor verkeer.

De tunnels bevinden zich aan de noordzijde van Veenendaal onder de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Een van de tunnels is bestemd voor auto’s, de andere voor langzaam verkeer. De tunnels zijn nu nog niet af. De komende maanden worden ze afgebouwd zodat er in 2019 gebruik van kan worden gemaakt. Op dat moment komt de spoorwegovergang te vervallen.

Knelpunt

De onderdoorgangen zijn nodig om in de toekomst meer treinen over het spoor te kunnen laten rijden. Tegelijkertijd wordt het wegverkeer veiliger, doordat het spoor niet meer hoeft worden overgestoken. De bereikbaarheid gaat er ook op vooruit: de huidige spoorwegovergang in de provinciale weg tussen Veenendaal en De Klomp is nu een knelpunt. Een toename van treinen betekent dat de spoorbomen steeds vaker dicht gaan. Dat levert extra oponthoud op voor het wegverkeer.

De aanleg van de spoortunnels komt voort uit het Programma Hoog Frequent Spoorvervoer van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: dit tracé is onderdeel van de corridor Schiphol – Utrecht – Nijmegen. In 2021 moeten hier zes intercity’s per uur rijden. De aanleg van de spooronderdoorgangen vindt plaats op de grens van de provincies Utrecht en Gelderland en de gemeenten Ede, Renswoude en Veenendaal en is een samenwerking tussen deze vijf partijen, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Overwegen

ProRail is op verschillende plekken met aannemers bezig om tunnels onder het spoor aan te brengen zodat overwegen kunnen worden opgeheven. Vrijdag werd ook het startsein gegeven voor de bouw van een nieuwe onderdoorgang in Goes. Onder het spoorviaduct komen twee rijstroken te liggen voor vracht- en wegverkeer. Daarnaast komt er aan één kant een hoger gelegen dubbelzijdig fiets- en voetpad. Op het viaduct zelf komen drie sporen te liggen met aan één kant een fietspad. De onderdoorgang wordt in 2020 opgeleverd.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Tunnels onder het spoor geschoven bij Veenendaal”

H.H. Baas|30.08.18|12:31

Dat klinkt raar: tunnels onder het spoor geschoven en daarna moet men het spoor weer terugleggen. Ik woon in spanje en ik heb al een paar keer staan kijken bij een tunnel onder het spoor door schuiven. Het spoor blijft gewoon op zijn plek en gewoon in gebruik.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.