Werknemer met schroeffundatie in Noord-Holland

Strukton Rail gebruikt enorme schroeven als fundatie bovenleidingsportalen

Op het baanvak Heerhugowaard – Hoorn zijn 44 enorme schroeven gebruikt om de bovenleidingsportalen te ondersteunen. Aannemer Strukton Rail was verantwoordelijk voor de uitvoering van het project, in opdracht van ProRail. Projectleider Pieter-Jan Kastelein van Strukton Rail vertelt hoe het is om met deze nieuwe vier meter lange schroeven van Weenk Infra Solutions te werken.

Het project ging om een één op één vervanging van de betonfundatie onder de bovenleidingsportalen. De bovenleiding, waar spanning op staat, is bevestigd aan deze portalen. Die moeten stevig in de grond staan. De portalen stonden eerst op betonnen vlinderblokken. Deze ‘voeten’ horen in de aarde te zitten en bedekt te zijn met zand zodat ze gronddekking hebben. Door de trillingen van de passerende treinen waren ze echter boven het maaiveld uitgekomen. Al het zand was er afgegleden.

ProRail constateerde in een onderzoek dat dit problemen zou kunnen veroorzaken bij zeer heftig weer: bij extreme weersomstandigheden zouden ze misschien kunnen omvallen. En dat is niet de bedoeling.

Alternatief

Daarom was het tijd om op zoek te gaan naar een alternatief. Het volgende probleem: op dit specifieke baanvak in Noord-Holland is er maar beperkt ruimte. Kastelein: “Het baanvak is vrij smal, er liggen bijvoorbeeld sloten naast.” Opnieuw betonblokken gebruiken was daarom niet echt een optie. “Dat zou niet passen op het talud.”

Betonnen buizen zijn een andere mogelijkheid, maar deze methode heeft tijd nodig. En opdrachtgever ProRail wilde een zo kort mogelijke buitendienststelling. “Het uitharden van het beton heeft ongeveer zes uur nodig,” zegt Kastelein. En zo kwam Strukton uit bij de schroeffundaties. “Het totale proces van het verwijderen van een oude fundatie, het opvangen van de bovenleiding en vervolgens het plaatsen van een schroeffundatie en terugbouwen van bovenleiding duurt ongeveer tweeënhalf uur.”

Schroeffundatie in de grond

Deze schroeffundaties zijn al op andere plekken gebruikt zoals in Coevorden. Daar betrof het echter nieuwbouw, en geen één op één vervanging. Bovendien was dit voor Strukton Rail de eerste keer. “We hebben eerst proefgedraaid met deze schroeven bij het Railcenter in Amersfoort. Toen hebben we verschillende werkmethodes geprobeerd zodat we bekend raakten met het product. In totaal hebben we twee dagen proefgedraaid.”

Leercurve

Toch was er een leercurve. “Het lastige zit in het feit dat er twee machines nodig zijn om ze aan te brengen,” legt Kastelein uit. “Je moet zowel boren als trillen.” Een horizontale vleugel wordt op de plek geplaatst waar de ondersteuningspaal komt te staan. Deze wordt de grond in getrild. Dan wordt de schroef er zo ver mogelijk ingeboord, maar dat kan nog niet helemaal. Daarvoor moet de plaat een tweede keer op zijn plek worden getrild. “De schroef zakt niet mee de grond in, dus die moet ook een tweede keer worden ingeboord, totdat het ver genoeg boven de grond uitsteekt. Dan wordt de paal erop gemonteerd.” De afwerking volgt. Dan moet er zand over worden gelegd en dan volgt de volgende schroef.

En zo kreeg het team van Strukton Rail het voor elkaar om in een weekend 44 betonnen ‘voeten’ van 44 bovenleidingsportalen te vervangen. “De schroeffundaties zijn een goede oplossing op plekken waar de ondergrond goed is,” zegt Kastelein. “Zeker als er maar weinig ruimte is langs het spoor en beperkte tijd om het spoor buiten dienst te stellen.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.