Tjark de Vries (rechts), directeur Projecten Strukton Rail en Ans Rietstra, directeur Projecten ProRail

ProRail gunt spoorcontract Groningen aan Strukton Rail

ProRail en Strukton Rail hebben een contract ondertekend voor de verbetering van de spoorzone in Groningen. Het contract bevat onder andere het aanleggen van de sporen van een nieuw opstelterrein in Haren en de bouw van een extra spoor tussen Groningen en station Groningen Europapark. Strukton start begin 2019 met de werkzaamheden.

Project Groningen Spoorzone richt zich op de verbetering van de sporen en de aanleg van een aantrekkelijker station, volgens ProRail. Er wordt een extra perron gebouwd op station Groningen Europapark. Ook komt er een extra spoor tussen de stations Groningen en Groningen Europapark, en worden nieuwe sporen aangelegd op het nieuwe opstelterrein op de Vork in Haren.

Spoorplan Noord-Nederland

Het spoorcontract is één van de drie hoofdcontracten binnen het project. Behalve het spoorcontract is er een grondcontract en een stationscontract. De aanbesteding van het stationscontract, waaronder bijvoorbeeld een voetgangerspassage, busstation, fietstunnel en fietsenstalling vallen, loopt momenteel en wordt naar verwachting eind 2019 afgerond. In 2023 is het totale project gereed.

De plannen van Groningen Spoorzone zijn onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland. Met dit plan nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden toe en ontstaan er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad. Het omvat een twintigtal projecten die in samenwerking met noordelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel worden uitgevoerd.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.