Start Blauwnet Keolis Flirt op station Hengelo

‘Keolis moest in één jaar tijd vijftig machinisten opleiden’

Keolis werd pas één jaar voor de start van de treinconcessie Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede met het probleem geconfronteerd dat het bedrijf het NS-personeel niet kon overnemen voor de exploitatie van deze nieuwe lijnen. Dat zegt directeur Rail en Ondersteuning Emile Broersma van Keolis. “Doordat wij de treindiensten met vijftig nieuwe machinisten moesten uitvoeren heeft dit, in combinatie met nieuw materieel en nieuwe infra, geleid tot een toename van het aantal rood sein-passages.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Keolis moest in één jaar tijd vijftig machinisten opleiden’”

Frans Appel|09.08.18|11:40

““Doordat wij de treindiensten met vijftig nieuwe machinisten moesten uitvoeren heeft dit, in combinatie met nieuw materieel en nieuwe infra, geleid tot een toename van het aantal rood sein-passages.””

Ben ik toch blij, dat ze geen Luchtvaartmaatschappij zijn.

Wiebe Goossen|09.08.18|12:02

Een beetje mal, dit alles. Hoe kan aan een (nieuwe) vervoerder een concessie worden toegekend als niet tevoren goed is onderzocht of aan alle voorwaarden voor betrouwbaar vervoer kan worden voldaan?
Is goedkoop hier misschien ook uiteindelijk duurkoop?

Ad Vijge|09.08.18|12:06

Tsja, dan heeft Keolis ook niet begrepen dat er bij andere/eerdere overgangen van concessies evenmin niet of nauwelijks personeel van NS is overgestapt naar de nieuwe vervoerder.
Dat je dan “overvallen” wordt en 50 nieuwe machinisten nodig hebt is een zware inschattings fout.
En dat er nu maatregelen / acties genomen worden is logisch, dat zijn ook zaken die bij NS al jaren gebruikelijk zijn.

Dominic de Vreeze|09.08.18|13:07

Keolis kon geen garantieregeling voor onbepaalde tijd bieden, zoals Arriva dat in noord-Nederland eerder wel deed. Logisch dat de bereidheid om 10% loon en andere secundaire arbeidsvoorwaarden in te leveren voor een baan met minder variatie niet groot was. Maar gelukkig kon Keolis aanspraak doen op een UWV-subsidieregeling om nieuwe machinisten op te leiden. Een win-win situatie dus, maar dan moet je niet op anderen af gaan geven als je de implementatie- en opleidingstijd te kort hebt ingeschat.

Ad Vijge|09.08.18|13:08

En dat er nog maar treinen van max 7 bakken worden ingezet ; dank je de koekoek, in het verbouwde Zwolle passen na de recente aanpassing voor de sneltrein naar Enschede toch al niet meer dan twee stellen aan het perron.
En dan om je personeel al te laten wennen aan het materieel; laat ze dan “stage” lopen bij een collega vervoerder die hetzelfde type inzet, maar dat kost wel geld natuurlijk want dat zal niet bij je huis adres kunnen.

Wilco Vermeer|09.08.18|20:42

Tsja goedkoop intekenen op een aanbesteding en er dan vanuit gaan dat je zomaar personeel kan overnemen dat door een ander is opgeleid. Daarbij ook nog lagere arbeidsvoorwaarden aanbieden en dan huilen dat niemand overstapt? En ook nog eens de schuld bij die ander leggen. Zouden concurrenten van moederbedrijf SNCF in Frankrijk hetzelfde reageren?

Arco Sierts|13.08.18|13:35

Als we het met z’n allen met elkaar eens zijn dat voldoende rijervaring en locale wegbekendheid essentieel zijn voor de veiligheid op het spoorwegnet, dan moeten we daar ook naar handelen. Dus ruimhartig meewerken aan leerritten van machinisten nieuwe vervoerder. Desnoods verplicht stellen bij zittende vervoerder. Niet meewerken = moedwillig in gevaar brengen spoorverkeer = strafbaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Keolis moest in één jaar tijd vijftig machinisten opleiden’ | SpoorPro.nl
Start Blauwnet Keolis Flirt op station Hengelo

‘Keolis moest in één jaar tijd vijftig machinisten opleiden’

Keolis werd pas één jaar voor de start van de treinconcessie Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede met het probleem geconfronteerd dat het bedrijf het NS-personeel niet kon overnemen voor de exploitatie van deze nieuwe lijnen. Dat zegt directeur Rail en Ondersteuning Emile Broersma van Keolis. “Doordat wij de treindiensten met vijftig nieuwe machinisten moesten uitvoeren heeft dit, in combinatie met nieuw materieel en nieuwe infra, geleid tot een toename van het aantal rood sein-passages.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Keolis moest in één jaar tijd vijftig machinisten opleiden’”

Frans Appel|09.08.18|11:40

““Doordat wij de treindiensten met vijftig nieuwe machinisten moesten uitvoeren heeft dit, in combinatie met nieuw materieel en nieuwe infra, geleid tot een toename van het aantal rood sein-passages.””

Ben ik toch blij, dat ze geen Luchtvaartmaatschappij zijn.

Wiebe Goossen|09.08.18|12:02

Een beetje mal, dit alles. Hoe kan aan een (nieuwe) vervoerder een concessie worden toegekend als niet tevoren goed is onderzocht of aan alle voorwaarden voor betrouwbaar vervoer kan worden voldaan?
Is goedkoop hier misschien ook uiteindelijk duurkoop?

Ad Vijge|09.08.18|12:06

Tsja, dan heeft Keolis ook niet begrepen dat er bij andere/eerdere overgangen van concessies evenmin niet of nauwelijks personeel van NS is overgestapt naar de nieuwe vervoerder.
Dat je dan “overvallen” wordt en 50 nieuwe machinisten nodig hebt is een zware inschattings fout.
En dat er nu maatregelen / acties genomen worden is logisch, dat zijn ook zaken die bij NS al jaren gebruikelijk zijn.

Dominic de Vreeze|09.08.18|13:07

Keolis kon geen garantieregeling voor onbepaalde tijd bieden, zoals Arriva dat in noord-Nederland eerder wel deed. Logisch dat de bereidheid om 10% loon en andere secundaire arbeidsvoorwaarden in te leveren voor een baan met minder variatie niet groot was. Maar gelukkig kon Keolis aanspraak doen op een UWV-subsidieregeling om nieuwe machinisten op te leiden. Een win-win situatie dus, maar dan moet je niet op anderen af gaan geven als je de implementatie- en opleidingstijd te kort hebt ingeschat.

Ad Vijge|09.08.18|13:08

En dat er nog maar treinen van max 7 bakken worden ingezet ; dank je de koekoek, in het verbouwde Zwolle passen na de recente aanpassing voor de sneltrein naar Enschede toch al niet meer dan twee stellen aan het perron.
En dan om je personeel al te laten wennen aan het materieel; laat ze dan “stage” lopen bij een collega vervoerder die hetzelfde type inzet, maar dat kost wel geld natuurlijk want dat zal niet bij je huis adres kunnen.

Wilco Vermeer|09.08.18|20:42

Tsja goedkoop intekenen op een aanbesteding en er dan vanuit gaan dat je zomaar personeel kan overnemen dat door een ander is opgeleid. Daarbij ook nog lagere arbeidsvoorwaarden aanbieden en dan huilen dat niemand overstapt? En ook nog eens de schuld bij die ander leggen. Zouden concurrenten van moederbedrijf SNCF in Frankrijk hetzelfde reageren?

Arco Sierts|13.08.18|13:35

Als we het met z’n allen met elkaar eens zijn dat voldoende rijervaring en locale wegbekendheid essentieel zijn voor de veiligheid op het spoorwegnet, dan moeten we daar ook naar handelen. Dus ruimhartig meewerken aan leerritten van machinisten nieuwe vervoerder. Desnoods verplicht stellen bij zittende vervoerder. Niet meewerken = moedwillig in gevaar brengen spoorverkeer = strafbaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.