ProRail verft overwegen geel om veiligheid te verhogen

ProRail gaat een aantal overwegen geel verven om de veiligheid te vergroten. Een proef in Baarn toonde aan dat een gele overweg het veiligheidsgevoel verbetert en dat weggebruikers alerter oversteken. De spoorbeheerder breidt het experiment daarom uit.

De aangepaste situatie bestaat uit een gele markering van het gebied tussen de spoorbomen waar de trein passeert en weggebruikers geraakt kunnen worden. De gedeelten waar in geval van nood veilig gewacht kan worden door voetgangers en fietsers, krijgen geen gele markering. Op de overweg zijn ook reflectoren aangebracht die licht geven in het donker om de belijning te accentueren.

Onderzoek

ProRail gaf TNO de opdracht om het effect van de aangepaste markering op een pilotlocatie in Baarn te onderzoeken. Daarbij werden zichtmetingen gedaan en een enquête gehouden. Uit de zichtmetingen blijkt dat het aanbrengen van een geel vlak de afstand waarop het hele baanvlak te zien is en de zichtbaarheid bij daglicht aanzienlijk heeft vergroot.

Bij duisternis valt de overweg zelfs meer op. Deelnemers geven daarnaast aan dat ze de lengte van de overweg beter in kunnen schatten met de gele markering. Dat betekent dat de overweg met de aangepaste markering beter te zien is. Dit kan volgens ProRail voorkomen dat weggebruikers zich niet bewust zijn dat ze een overweg naderen, waardoor ze onbedoeld onveilig gedrag vertonen.

Incidenten op overwegen

Een overweg is volgens ProRail de plek waar de meeste verstoringen van de treindienst worden veroorzaakt. In tachtig procent van de gevallen wordt het als toegang gebruikt door spoorlopers en mensen die suïcide willen plegen. Daarnaast zijn spoorwegovergangen steeds meer een obstakel om de treinfrequentie en de baanvaksnelheid te verhogen. Het zogenaamde ‘Spoorboekloos rijden’ is volgens de spoorbeheerder bijna onmogelijk op trajecten waar veel overwegen liggen.

ProRail testte het afgelopen jaar met succes een aantal innovaties zoals de overweghulp voor ouderen en slimme (flits)camera’s om het aantal slachtoffers verder terug te dringen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail verft overwegen geel om veiligheid te verhogen”

West|02.08.18|12:44

Wat een beetje verf toch allemaal kan doen. :) ^SvB

Willy Rademacher|06.08.18|13:59

Wel heel naïef van Pro rail om te denken dat dit blijft werken. Zoveel geld verkwisting. Het lijkt wel alsof er maar iets verzonnen moet worden om mensen aan de gang te houden. 2 lasers in combinatie met 2 flitscamera’s kan automobilisten gelijk beboeten bij het oversteken. Dat werkt beter dan preventief geel verven.
En zijn er fietspaden met slagbomen? Kettingen onder de slagbomen hangen zodat ze er niet meer onderdoor kunnen. Ook gelijk opgelost. Zo moeilijk is het niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail verft overwegen geel om veiligheid te verhogen | SpoorPro.nl

ProRail verft overwegen geel om veiligheid te verhogen

ProRail gaat een aantal overwegen geel verven om de veiligheid te vergroten. Een proef in Baarn toonde aan dat een gele overweg het veiligheidsgevoel verbetert en dat weggebruikers alerter oversteken. De spoorbeheerder breidt het experiment daarom uit.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail verft overwegen geel om veiligheid te verhogen”

West|02.08.18|12:44

Wat een beetje verf toch allemaal kan doen. :) ^SvB

Willy Rademacher|06.08.18|13:59

Wel heel naïef van Pro rail om te denken dat dit blijft werken. Zoveel geld verkwisting. Het lijkt wel alsof er maar iets verzonnen moet worden om mensen aan de gang te houden. 2 lasers in combinatie met 2 flitscamera’s kan automobilisten gelijk beboeten bij het oversteken. Dat werkt beter dan preventief geel verven.
En zijn er fietspaden met slagbomen? Kettingen onder de slagbomen hangen zodat ze er niet meer onderdoor kunnen. Ook gelijk opgelost. Zo moeilijk is het niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.